Coronacrisis zorgt voor meer eenzaamheid: dit kun je er tegen doen

Het gebrek aan sociale contacten zorgt ervoor dat eenzaamheid kan toeslaan.
eenzaamheid coronacrisis

De coronacrisis zorgt ervoor dat veel 'normale' dingen niet meer kunnen, en nu ook de dagen korter worden kan het voor veel eenzaamheid zorgen. De nieuwe 'norm' is om zoveel mogelijk thuis te werken en ze min mogelijk de deur uit te gaan. Het gebrek aan sociale contacten zorgt ervoor dat de eenzaamheid toeslaat. Maar er is goed nieuws: je kunt er iets aan doen!

Eenzame jongeren

Een grote groep jongeren worstelt met eenzaamheid tijdens de coronacrisis. Meer dan de helft daarvan heeft moeite om hier professionele hulp voor in te schakelen, zo blijkt uit een onderzoek van het Rode Kruis. Onder meer het gebrek aan sociale contacten heeft grote invloed op de mentale gesteldheid van jongeren. Bijna 70 procent van de jongeren tussen de 16 en 30 jaar ziet dan ook op tegen de wintermaanden. 30 procent maakt zich zorgen over de toekomst en 20 procent voelt zich echt eenzaam.

Geen goed teken

De cijfers zijn volgens het Rode Kruis geen goed teken. De organisatie deelt daarom een aantal tips om de lastige periode door te komen. Structuur, gezonde voeding, beweging en contact met anderen zijn vooral belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om je gevoel te uiten, bij vrienden, familie of een professional. Jongeren die het lastig vinden om hulp te zoeken, kunnen terecht bij de coronahulplijn.

Nog meer tips

Ritme
Het is ontzettend verleidelijk om ’s ochtends iets langer in je warme bed te blijven liggen nu je thuis werkt. Toch is het niet bevorderlijk om vijf minuten voordat je moet beginnen achter je computer te springen. Maak liever eerst een ochtendwandeling of geniet rustig van een ontbijtje.

Videobellen
We geven toe dat een avondje videobellen met je beste vriendin niet op kan tegen fysiek contact, maar het is beter dan niets. Daarnaast is het toch weer een stuk persoonlijker dan Whatsappen. Videobellen werkt ontzettend goed om eenzaamheid tegen te gaan.

Voeding en beweging
Probeer de extra tijd in de ochtend – die je bespaart aan reistijd – te benutten voor een gezond en voedzaam ontbijt. Gezond eten is extra belangrijk om je goed te voelen. Wat extra fruit tussendoor kan dan ook geen kwaad. Zorg daarnaast dat je minimaal een half uur per dag beweegt, het liefst buiten.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc7e61110c45', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });