Aha! Zo zet je je Instagram-account in voor werk

Want je kunt wel degelijk ontdekt worden door je hashtag.

Aha! Zo zet je je Instagram account in voor werk

Leuk natuurlijk, om je Instagramfeed te vullen met je laatste privé-kiekjes, maar door social media slim in te zetten, kun je je carrière een flinke boost geven.

Succesverhaal

Vijf jaar geleden werkte Anna Wijnands (@anna_wijnands) nog in de communicatie en maakte ze haar tekeningen puur voor de lol. Maar toen ze die op Insta begon te posten, werd het opeens serious business. Inmiddels mag ze merken als Givenchy, Guerlain en Balmain tot haar opdrachtgevers rekenen.

Anna: "Toen mensen via Insta vroegen of ze mijn tekeningen konden kopen, had ik al snel door dat slim gebruik van Instagram veel voor me kon betekenen en ben ik het heel gericht gaan inzetten. Ik begon tekeningen van influencers te maken en stuurde die naar ze op. Doordat zij mijn illustraties ook weer deelden, groeide mijn volgersaantal snel. Inmiddels heb ik 24.800 volgers en ben ik fulltime mode-illustrator. Nog steeds kom ik dankzij Instagram aan opdrachten. Laatst nog maakte ik in Parijs live illustraties op een evenement van Tudor Watches. Ze hadden mij gevonden via de hashtag #liveillustration die ik vaak gebruik."

Iedereen kan het

Anna is een typisch voorbeeld van een creatieveling die Instagram handig heeft ingezet als online portfolio. En er zijn meer vrouwen met een succesverhaal als het hare. Maar Instagram is allang niet meer uitsluitend het terrein van creatievelingen of modemeisjes die hopen een dikbetaalde influencer te worden. Iederéén kan social media slim inzetten om zijn carrière te boosten.

Een paar tips

Marie Claire sprak met een paar Instagram-specialisten, influencers en loopbaandeskundigen. En dit waren een paar van hun tips:

  1. Bepaal eerst wat je missie is: waar sta je voor?
  2. Wat vind je belangrijk en waar erger jij je aan?
  3. Wat wil je veranderen in de markt?
  4. Wees zichtbaar onder je eigen voorwaarden 
  5. Gebruik storytelling
  6. Volg mensen die je echt interessant vindt
  7. Bedenk welke boost je precies wilt
  8. Zorg dat je Instagram zo is ingericht dat alles naar je doel wijst

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Marie Claire's decembernummer in 2019.

Carriere
  • Mariska Vermeulen
  • BrunoPress