Onderzoek al je opties
"Heb je een goed idee, wees dan niet bang om van start te gaan. Niemand is als onder- nemer geboren, dus doe het gewoon. Je leert het in de praktijk. Ik spreek regelmatig mensen met mooie plannen, maar heel vaak komen ze niet tot het uitvoeren. Terwijl je als je pas start nog onbezorgd verschillende wegen kunt inslaan om je concept verder te ontwikkelen. Maak daar gebruik van."
Een goed concept is nog steeds in ontwikkeling
"Heb je een succesvol concept, leun dan niet achterover, maar blijf je ontwikkelen om je unieke positie te behouden. Het opschalen van je bedrijf is key om succesvol te blijven. Wij waren op dag één een modebedrijf dat leverde aan winkels, maar we zijn al snel internationaal gegaan, ontwikkelden onze eigen digitale kanalen en pasten ons aan aan andere landen."
"Financieel was Amerika een negatieve ervaring, maar we hebben heel veel kennis opgedaan"
Van fouten leer je meer
"Van je fouten leer je veel meer dan van je succes. Wees dus niet bang om ze te maken en te erkennen. Wij zijn bijvoorbeeld al heel vroeg in het bestaan van SuperTrash naar Amerika gegaan, terwijl we dat nog niet goed konden faciliteren. Financieel was dat een negatieve ervaring, maar we hebben wel een schat aan kennis opgedaan. In mijn jongere jaren was ik veel impulsiever en dacht ik dat de markt zich wel aan ons zou aanpassen. Nu zou ik de markt en de doelgroep helemaal analyseren."
Meer weten is beter
"Wees leergierig en blijf jezelf bijscholen. Niets zo vervelend als mensen die geen zin hebben in hun bedrijf. Ik ben lid van diverse economische platforms die takken van sport beheersen waar ik niet in thuis ben. Ook spreek ik veel ondernemers uit andere branches. Kennis is macht, dus zorg dat het je daaraan nooit ontbreekt. En door nieuwe concepten te ontwikkelen én uit te voeren word je gedwongen om je te verdiepen in andere vakgebieden."
Hoe wil je naar buiten treden?
"Vanaf heel in het begin kwam ik al in de bladen en op tv. Die gratis publiciteit helpt om je bedrijf onder de aan- dacht te brengen. Maar realiseer je dat het iets is wat je niet één keer doet en daarna niet meer. Van tevoren moet de er goed over nadenken of je die rol van spokesperson wil pakken."
Investeer in mensen
"Ik zie dat veel ondernemers te lang wachten met investeren in de juiste mensen. Maar als je dat wél doet, kun je het aan als je bedrijf gaat groeien. Mijn grootste les: werk met mensen die op een bepaald vlak meer talent hebben dan jij. En zorg voor een mix van specialismen en talenten."
Lees ook: Zo deal je met die moeilijke collega's
Bron: Marie Claire