Wat we allemaal willen weten is: hoe gebruik je het web voor je eigen bedrijf? Ex-Senior Marketing Manager van LinkedIn: Petra van der Vet (41) die op dit moment de Engelse taal van professionelen naar een hoger niveau tilt, vertelt. Met deze tips maak jij een online heldin van jezelf.
Wat zijn dé netwerkgroepen waar je als ondernemer lid van moet zijn op LinkedIn?
'Ik zou meteen lid worden van groepen voor starters in het midden- en klein bedrijf. Verder zou ik me aanmelden voor groepen binnen je eigen industrie, (de PR bijvoorbeeld) zodat je de laatste trends en nieuwtjes kunt uitwisselen.'
Welke online tips en tricks heb je nog meer?
'Zet naast je eigen pagina een companypage op, en link beide paginas aan elkaar. Houd een blog bij, wissel tips uit via de netwerken waar je lid van bent. En zet op je companypage zoveel mogelijk info die jouw doelgroep graag wil zien.'
Sommige LinkedIn-profielen zijn één grote elevator pitch. Wat zijn jouw trucs?
'Het allerbelangrijkste: houd het persoonlijk (in de ik-vorm), beschrijf kort je vaardigheden en je successen. Mensen willen zien wat je hebt gedaan en wat je kan. Verder geldt: hoe persoonlijker je elevator pitch overkomt, hoe sterker. En maak je profiel honderd procent compleet: dat zorgt voor betere vindbaarheid. Opdrachtgevers zoeken op vaardigheden of opleiding. Dus als jij die niet invult, kunnen ze je niet vinden.'
Mag je online een beetje liegen over hoe je eruit ziet?
'Het zakelijke gezicht toon ik op mijn profielfoto en naar belangrijke business meetings. Het hebben van een goede profielfoto geeft je trouwens zeven keer meer kans om gezien te worden.'
Hoe manage je best je netwerk in the cloud? Do's en dont's?
'Als iemand een nieuwe baan heeft, feliciteer je diegene daarmee. Zo kom je op een positieve manier op hun netvlies. Post leuke nieuwsfeiten en like en/of commentaren bij anderen. Zo krijg je meer contact met je netwerk.'
Stel, ik ben ondernemer en ik wil linken met een potentiële werkgever. Wat moet ik doen?
'Stuur diegene een uitnodiging en zet erbij waarom je met hem/haar wilt linken en hoe je denkt dat jullie elkaar aan beide kanten kunnen helpen.'
Lees ook: Zo promoot je jezelf
Bron: Marie Claire | Beeld: iStock