doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Met deze 5 tips blijf je je ontwikkelen tijdens de coronacrisis

Dus voor de personal development fanaten: wat kun je nu wél? Vijf tips. 
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a4113840bfe img{#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a4113840bfe img{#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a4113840bfe img{#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a4113840bfe img{#fig-61a4113840bfe img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Persoonlijke ontwikkeling

Dat een groot diner, concert of verre reis er nu even niet inzit, dat wisten we al. Maar corona loopt ook je persoonlijke ontwikkeling voor de voeten. Want of het nou gaat om échte gesprekken met collega’s, trainingen op kantoor of opleidingen: het is allemaal veel minder of lastig. Dus voor de personal development fanaten: wat kun je nu wél? Vijf tips.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Leg je erbij neer

De coronacrisis is frustrerend en het beperkt ons. En hoelang het allemaal nog duurt? Wie het weet mag het zeggen. Nou kun je het natuurlijk enorm vervelend, oneerlijk of irritant vinden dat dit jou juist nu moet overkomen. Omdat jij net in die nieuwe management job zit en met je team aan de slag wilt. Of omdat jij net weer single bent. Omdat jij net jouw droomreis zou gaan maken. Of omdat jij net [vul hier jouw unieke situatie in].

Je mag er af en toe flink van balen. Vooral doen. Maar hoe meer je je verzet tegen de situatie, hoe meer je jezelf in de weg loopt. Want al die gedachten aan wat je had gewild, verwacht of gehoopt helpen je niet verder. Het verandert namelijk niks. Dus vraag je af: wat kan nu juist wel? Welke voordelen biedt deze situatie?

2. Zoek de natuur op

Buiten zijn, in de natuur, in de ruimte. Met weinig mensen om je heen. Dat is heel vaak een goed idee, maar nu in het bijzonder. De afwezigheid van wereldse en sociale afleidingen kan je helpen tot jezelf te komen. Écht tot jezelf te komen. Probeer bijvoorbeeld eens een lange wandeling te maken. Liefst zonder telefoon. Om gewoon te observeren. Herfstige kleuren, de koude wind op je huid, de geluiden van dieren, de geur van een bos.

Een wandeling waarin je van jezelf niks hoeft, en geen doel hebt. Want belangrijke inzichten in jezelf zijn vaak niet het gevolg van een lang en moeizaam denkproces. Het kan zo maar zijn dat je die krijgt tijdens een wandeling waarin je juist al die gedachten even los laat. Of misschien ook niet. En dan was het in elk geval een heerlijke wandeling. Word je nooit slechter van, toch?

3. Zoek anderen op

Het is voor iedereen een rare tijd. Dus kan het helpen om daar met anderen over te praten. En dan gaat het niet over de ‘Vind jij het ook zo irritant?’ ‘Ja, enorm!’ gesprekken. Daar word je het wel over eens. In plaats daarvan kun je proberen om heel gericht een gesprek met een vriendin of collega te plannen. Waarbij iedereen één vraag of dilemma mag inbrengen. Door elkaar uit te dagen om er maar één te kiezen, dwing je jezelf om na te gaan wat op dit moment nou echt het belangrijkst voor je is.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

Probeer elkaar in het gesprek géén adviezen te geven. Dus niet: ‘wat ik zou doen….’ Of ‘als ik jou was zou ik gewoon….’ Wat dan wel? Puur om de beurt vertellen wat je bezighoudt. En de anderen mogen vragen stellen, of lekker luisteren en niks zeggen. Probeer maar eens. Je zult verbaasd zijn wat het effect is! (Oh ja – en dan moet je natuurlijk geen adviezen als vraag gaan verpakken. Zoiets als ‘maar kun je dan niet gewoon…..?’. Dat is geen echte vraag, ook al staat er een vraagteken achter.)

4. Lees!

Eindelijk eens tijd om te lezen. Want dat is dan weer het voordeel van zo’n periode waarin je sociale leven op de rem moet. Dus pak een boek. En neem eens lekker uitgebreid de tijd om het te ontdekken. Op een zondagmiddag onder een dekentje op de bank, met verse thee en gevulde speculaas, muziekje op de achtergrond… Nou goed: je hebt vast een beeld.

5. Schrijf van je af

Misschien heb je vroeger wel eens een dagboek bijgehouden. Of doe je het nog steeds. Goed! Het kan je namelijk heel erg helpen om dingen op te schrijven. Omdat het je uitnodigt om terug te kijken, te reflecteren. En keuzes te maken. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een maand lang elke dag voor jezelf opschrijven:

  • Wat je die dag geleerd hebt
  • Waar je dankbaar voor bent
  • Wat je voor anderen hebt kunnen betekenen

Je hoeft niet alle drie de vragen te doen. Je kunt er ook één of twee kiezen. Of zelf iets anders verzinnen. Maar: probeer het een maand lang, elke dag. En kijk dan wat het je gebracht heeft.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');