doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Deze gezonde gewoontes helpen je door de lockdown heen

Volgens experts houd je het zo langer vol.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
gezonde gewoontes

Sinds halverwege maart zitten we massaal thuis. Ook de nieuwe harde lockdown hakt er flink in. Op sommige dagen is het al een prestatie als we ons überhaupt uit ons joggingpak in een normale outfit hebben gehesen en de deur uit gaan. Toch is het goed om vast te houden aan deze tien gezonde gewoonten, zeggen experts tegen Well+Good.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Persoonlijke hygiëne

We wassen onze handen natuurlijk al maandenlang de hele dag door. Kapot wassen, zoals premier Rutte het graag noemt. Ook al werken we zoveel mogelijk thuis en gaan we eigenlijk alleen naar buiten voor de boodschappen en een ommetje. Dat we eigenlijk het huis niet meer uit komen, is voor velen een goed excuus om een poetsbeurt of een douche zo nu en dan over te slaan. Toch kun je dit beter niet doen, zegt klinisch psycholoog Carla Marie Manly. “Het is beter om je zoveel mogelijk aan je dagelijkse routine te houden.” Douche je altijd in de ochtend? Doe dit dan ook gewoon voordat je thuis aan het werk gaat. Pak direct de tandenborstel en wat flosdraad en tandenstokers erbij.

2. Kleed je aan

Het is zo verleidelijk om de hele dag in je lekkerste pyjama of joggingbroek te lopen als je het huis niet uit hoeft. We get it. Maar als je dit voor de honderdste dag op rij thuis draagt, raak je toch een beetje in een sleur. Deze sleur kun je doorbreken door je tóch aan te kleden voor je werk. Je hoeft jezelf natuurlijk niet direct strak in pak of in een kokerrok te hijsen, maar een comfy legging en een gebreide trui zijn goede opties.

3. Kook normale maaltijden

Juist in deze lockdown heb je de tijd om wat meer uit te pakken met je maaltijden. Je bent immers toch zo goed als altijd thuis. Kook daarom normale, voedzame maaltijden. Wedden dat je je dan niet zo lui en moe voelt?

4. Eet niet de hele dag door

Eet jij normaal gesproken je ontbijtje om zeven uur, je lunch om één uur en avondeten om zes? Houd dit eetschema dan aan, ook – en misschien wel juist – als je thuiswerkt. Het is zo verleidelijk om de keukenkastjes en de koelkast in te duiken voor een lekker snackje tussendoor, maar voor je het weet ben je de hele dag meer aan het eten dan dat je aan het werk bent. Laat die snoepjes en extra kopjes koffie dus staan.

5. Houd contact met familie en vrienden

Dat we ze even niet kunnen zien, betekent niet dat je niet gezellig met je vrienden en familie kunt kletsen. Stuur je vrienden eens een appje, bel je moeder op of organiseer een videobelletje met het hele gezin.

6. Volg je beautyroutine

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

Dat je nu even niet je nagels kunt laten doen en niet naar de kapper kunt, betekent niet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten. Houd jij ervan om je haren in de krul te hebben? Vind dan een momentje in de week om dit zelf te doen. Houd jij van elke week een ander kleurtje op je nagels? Doe dit dan zelf. Je hoeft er natuurlijk niet altijd tiptop uit te zien, maar houd wel vast aan de kleine dingen in het leven die jou gelukkig maken. En als dat het doen van je make-up of je haar is, blijf dit dan vooral doen.

7. Voldoende beweging

Het is natuurlijk behoorlijk balen dat de sportscholen dicht zijn. Maar dat betekent niet dat je helemaal niet meer kunt bewegen. “Als je naar buiten kunt, ga dan even wandelen. Zelfs een wandeling van een kwartier geeft je al een goed gevoel”, zegt dr. Manly. “Als je binnen moet blijven, volg dan een yogalesje of een meditatievideo via YouTube.” Ook staat het internet vol met workouts voor alle niveaus. Geen excuusjes dus!

8. Huishoudelijke taak

We snappen het als je even geen zin hebt om de afwas te doen of een wasje te draaien. Toch stapelen deze huishoudelijke taken zich in de kortste keren op – letterlijk en figuurlijk. Het is daarom goed om dagelijks een huishoudelijk klusje te doen. Maak de ene dag de keuken schoon, de andere dag ruim je de woonkamer op, in het weekend pak je de garage aan, noem het maar op.

9. Verwen jezelf

Het is geen makkelijke tijd, dus je mag jezelf van tijd tot tijd best eens verwennen. Bestel bijvoorbeeld een lekkere maaltijd bij een lokaal restaurant of trakteer jezelf op die geurkaars die je al zo lang wilde.

10. Blijf nieuwsgierig

Ook al kunnen we er niet veel meer op uit, het blijft belangrijk om nieuwsgierig te blijven. Pak deze tijd om wat nieuws te leren. Spaans? Frans? Of wil je altijd al leren pianospelen? Het internet staat vol met manieren waarop je kunt beginnen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');