Net zoals op je andere social media-accounts, wil je je ook op LinkedIn van je goede kant laten zien. Misschien nog wel meer dan op Instagram of Twitter, want hier draait het nou eenmaal om je carrière. De helft van de mensen weet nog steeds niet helemaal hoe ze hun profiel het beste kunnen indelen, terwijl je juist met dit kanaal jouw droombaan kunt vinden. Recruiters gaan echt niet alleen wachten totdat ze worden benaderd, ook zij zoeken actief naar een geschikte kandidaat voor de baan. Het is dus zeker de moeite waard om je account zodanig in te richten, dat hun oog op jouw profiel valt en jij er met die droombaan vandoor gaat.
1. Beschrijf je functies helder en uitgebreid
Niets zo fijn voor een recruiter om te zien wat voor werkervaring jij in de afgelopen jaren hebt opgebouwd. Door je functies uitgebreid en helder te beschrijven en ervoor te zorgen dat je persoonlijkheid en talent er duidelijk in naar voren komt, krijgen recruiters over het algemeen een goed en professioneel beeld van je. Je laat hiermee zien de tijd te hebben genomen om je vorige functies eens onder de loep te nemen, wat bewijst dat je erg nauwkeurig en secuur bent. Zorg dat je het niet bij een regeltje of twee laat, maar maak er een mooi en duidelijk verhaal van. Het is namelijk niet voor niets dat profielen waarbij de werkervaring volledig is beschreven twaalf keer meer worden bekeken dan profielen waarbij dit achterwege is gelaten.
2. Geef een duidelijke samenvatting
Voordat je überhaupt een woord rept over wat je de afgelopen jaren allemaal hebt gedaan, is het verstandig om even een korte, maar duidelijke samenvatting te schrijven. De bezoeker van je LinkedIn-profiel krijgt dit namelijk als eerste te zien, waardoor er al gelijk een eerste indruk wordt gecreëerd. In je samenvatting is het belangrijk dat je kort en bondig een beschrijving van je ervaringen en vaardigheden geeft, waardoor je direct de interesse van de bezoeker wekt. Enne, wanneer je zorgt dat je samenvatting ook nog eens minimaal 40 woorden bevat, komt deze ook nog eens vaker naar boven in de zoekopdracht van een recruiter. Vergeet overigens vooral niet om trefwoorden te gebruiken. Gaat je echt helpen!
3. Zorg voor een goede, professionele foto
Er is al jarenlang een discussie gaande over het wel of niet plaatsen van een foto op je curriculum vitae, maar op LinkedIn-profiel mag een professionele foto in ieder geval niet ontbreken. Zorg in ieder geval dat het een foto is waarop je lacht en recht in de camera kijkt. Hierdoor geef je namelijk de indruk dat je zelfvertrouwen hebt, wat recruiters zeker geen verkeerde eigenschap vinden. Ook zorgt het voor herkenning, voor óf na een persoonlijke ontmoeting. Niet iets om te vergeten dus...
4. Laat zien wat je in huis hebt
Je blijft beter hangen als je origineel bent, zo werkt het dus ook met je LinkedIn-profiel. Zorg er daarom voor dat je van je profiel een soort portfolio maakt, waarbij je door middel van foto's, video's en presentaties een duidelijk beeld van jezelf geeft. Hiermee laat je niet alleen zien dat je bezit over creativiteit, maar ook dat je er genoeg tijd en aandacht in hebt gestoken. En ook hier geldt: beeld scoort beter dan tekst, dus zet vooral je creatieve kunsten in.
5. Vergeet je woonplaats niet in te vullen
Het is natuurlijk een fijne bijkomstigheid als je dichtbij je werk woont, maar ook vanuit een bedrijf is het fijn als een werknemer niet te ver weg woont. Recruiters gebruiken dan ook vaak 'geavanceerd zoeken', waarbij er dus ook op basis van locatie kan worden gezocht. Wanneer jij dus zorgt dat je woonplaats duidelijk is aangegeven, heb je 23 keer meer kans om gevonden te worden. Dit geldt overigens ook voor andere informatie, want ook hier geldt, hoe meer informatie, hoe beter de vindbaarheid.
Lees ook: Zo versla je werkstress en word je twee keer zo productief
Bron: Esquire Nederland l Beeld: iStock