Zo train je jezelf om vóór de wekker al wakker te worden

Uitgerust en wel!
Zo train je jezelf om vóór de wekker al wakker te worden

Ben jij ook met geen mogelijkheid uit bed te krijgen en druk je die snooze-knop zo vaak in als maar kan? We kennen het gevoel. Toch is er een manier om het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want hoe lekker zou het zijn als je voortaan gewoon vóór de wekker wakker wordt, uitgerust en wel?

Volgens dokter Ilene M. Rosen, programmadirecteur bij het Internal Medicine Residency Program of Upenn, is het allemaal een kwestie van regelmaat. "Het feit dat je wakker moet worden van een wekker, wijst op een tekort aan slaap. Helemaal als je dan ook niet eens wakker te krijgen bent." Hoog tijd om daar dus iets aan te doen. Om je slaapritme op de rit te krijgen, is het nodig om je dagelijkse routine ietwat te veranderen:

1/ Ontdek hoeveel uur slaap jij per nacht nodig hebt
Doe dit bijvoorbeeld in het weekend als je geen wekker hoeft te zetten en tel het aantal uren vanaf het moment dat je bent gaan slapen tot het moment waarop je zonder wekker bent wakker geworden.

2/ Houd rekening met je nachtrust
Drink voor het slapen geen koffie meer en vermijd blauw licht van je telefoon of andere schermen. Als je rekening houdt met het feit dat je bijna gaat slapen, zul je ook sneller in slaap vallen.

3/ Word op een fijne manier wakker
Als je zorgt voor een fijne ochtendroutine, zal je lichaam sneller aan de nieuwe ochtenden wennen, en zul je ook sneller vóór de wekker wakker worden. Eet bijvoorbeeld eens iets lekkers voordat je naar je werk gaat, of zet je lievelingsmuziek op tijdens het douchen. Zo begint elke dag vrolijk!

Lees ook: Slaap jij op je rechterzij? Dit is waarom je dat niét meer moet doen

Bron: Happy in Shape | Beeld: Roger Neve

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5deab7ce882af', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });