In je carrière hoop je natuurlijk verder te komen; als je eenmaal binnen bent bij een bedrijf, doe jij je stinkende best om een stapje hogerop te komen. Maar wil het niet vlotten? Dan zou dat wellicht aan je eigenschappen kunnen liggen. Volgens The Guardian zijn er een aantal die je flink kunnen afremmen.
Welke dat zijn? Zelfverzekerdheid, time management en je sociale vaardigheden. In de eerste plaats zou je niet aan jezelf moeten twijfelen; geloof erin dat je hard genoeg gewerkt hebt om die droombaan te krijgen en breng het in de praktijk. Heb je moeite met plannen? Zorg er dan voor dat to do-lijstjes vanaf nu je rechterhand worden. De beste tip is om in volgorde van prioriteit een lijstje op te stellen met dingen die je moét doen. Het afstrepen van taken zal je een goed gevoel geven. Daarnaast is het een handige tool om te ontdekken op welke momenten van de dag je het productiefst bent. Deze momenten kun je dan inplannen om geconcentreerd achter je computer te zitten en belangrijke taken weg te werken; vergaderingen en overleggen bewaar je voor de momenten waarop je concentratie je lichtelijk in de steek laat.
Last but not least: je sociale vaardigheden. Ben jij introvert? Geeft niet. Extravert? Ook helemaal oké. Als je maar op zo’n manier met mensen om kunt gaan dat ze een connectie met je voelen. Dit krijg je voor elkaar door niet alleen met elkaar te e-mailen, maar ook eens in person met iemand te praten. En dan komt ’t echt wel goed.
Dit zou je niet meer moeten zeggen op de werkvloer >
Bron: Marie Claire UK, The Guardian | Beeld: iStock