Deze dingen willen carrièrevrouwen je meegeven als je een eigen bedrijf opzet

You can do it!

Lees ook

Het is een enorme stap als je besluit om voor jezelf te beginnen. Natuurlijk bedenk je zoiets niet van de één op de andere dag, maar het is vaak alsnog doodeng als je een plotselinge carrièreswitch maakt.

De Britse Kate Beavis (44) deed het. Na achttien jaar full-time te hebben gewerkt, besloot ze een eigen bedrijf op te zetten in de verkoop van kleding en home artikelen. Haar gouden tips voor een succesvolle onderneming vanaf kop tot staart?

1/ Begin klein

“Ik begon met het verkopen van één vintage handtas”, begint Kate. Deze kocht ze voor een prikkie en wist ze te slijten met een flinke winst, waarna ze besloot dat vaker te doen. “Zoiets simpels was het begin van mijn business, met een klein startbudget. Het betekent natuurlijk niet dat het altijd zo gaat en dat je maar weinig geld in een eigen bedrijf hoeft te stoppen, maar mijn advies is om klein te beginnen met een low-risk investering. Geef jezelf een budget én een tijd waarin het moet aanslaan; als je dan winst maakt kun je weer investeren. In het begin kun je dit doen terwijl je nog werkt.”

2/ Kom met een plan

Het is belangrijk dat je vanaf het begin doelen stelt en weet welke kant je op wilt met je eigen bedrijf. Bedenk dat het hard werken zal zijn en niet een kwestie van om 9 uur je computer opstarten en ‘m om 17 uur weer uitzetten. “Voordat je de stap neemt, zou je moeten opschrijven wat je wilt en waar je om bekend wil staan”, legt Kate uit. “Houd je daar aan vast.” Vergeet niet om een social media-plan op te stellen, op die manier ga jij je klanten bereiken.

3/ Ga op onderzoek uit

Als je een eigen bedrijf begint, is het fijn als je een gat in de markt hebt gevonden. Hoogstwaarschijnlijk is er altijd wel concurrentie en dat is precies waar je onderzoek naar moet doen. “Hoe ziet hun website er bijvoorbeeld uit, wat doen ze op social media en hoe is hun klantenservice? Je wilt natuurlijk niet kopiëren, maar het is goed om uit te zoeken wat er wel of niet werkt. Vraag jezelf af wie je klanten zullen zijn: hoe oud zijn ze, waar wonen ze, hoe ziet hun leven eruit. Stel jezelf zoveel mogelijk vragen.”

4/ Creëer content

In de vorm van foto’s, video’s, teksten en wat je maar kunt bedenken. Schakel social media in en zorg dat je een website hebt; al deze dingen zorgen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines als Google.

5/ Durf!

“Je moet veel lef hebben om een eigen bedrijf op te zetten vanuit het niets. Je moet in jezelf en je idee geloven én ervoor gaan. Neem risico’s en zeg ‘ja’ tegen samenwerkingen en nieuwe kansen. Stel regels voor jezelf op en spreek met jezelf af wanneer je wel en niet bezig ‘mag’ zijn met werk. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé en geniet van de flexibiliteit die je hebt als eigen baas.”

Dit zou je niet meer moeten zeggen op de werkvloer >

Bron: Marie Claire UK | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook