Is een smoothie even ongezond als frisdrank?

Onderzoekers doen schokkende ontdekkingen...

Lees ook

Tegenwoordig zijn vruchtensappen en smoothies populairder dan ooit. En gelukkig worden ze veel als vervanger gebruikt van de frisdranken en andere ongezonde drankjes. Maar, vervang jij je dagelijkse portie fruit vaker door smoothies en fruitsappen? Think again… want dat is nu net niet de bedoeling. 

Het Voedingscentrum adviseert om twee à drie stuks fruit en groente per dag te eten. Dit is nodig om de dagelijkse dosis vitamines en mineralen binnen te krijgen. Tegenwoordig proberen heel veel mensen gezond te eten, en wordt die groente/fruit-target makkelijk gehaald. Mensen die wat meer moeite hebben om genoeg groente en fruit te eten, kunnen natuurlijk altijd nog naar een smoothie of een fruitsapje grijpen. Het is lekker makkelijk en handig voor onderweg. Toch moet je volgens het Belgische programma Koppen XL uitkijken met fruitsapjes. 

Gezond? 

Volgens dit programma is het eigenlijk helemaal niet zo gezond om fruitsapjes te drinken. “Dagelijks eten we zo’n 500 gram groente en fruit”, aldus de Franse voedingsdeskundige Pascal Modai, “wat neerkomt op 5 stuks groente en fruit. Je kunt dit vervangen door vruchtensap, mits het sap voor 100 procent uit vruchtenvlees bestaat, maar het nadeel is dat je in verhouding dan veel meer suikers binnenkrijgt. In de supermarkt staan de schappen vol met “fruitsappen”, pakken waarop grote verleidelijke stukken fruit staan afgebeeld en je laten denken dat ze gezond zijn. Werp je een blik op de microscopische kleine voedingstabel van het product, dan zie je vaak dat het fruitgehalte slechts een klein percentage van het drankje beslaat. De rest wordt aangevuld met water en suiker, niet meteen een waardevol initiatief.”

Appels vs. cola

“Ter vergelijking, een blikje appelsap van 33 cl is met zijn 154 calorieën calorierijker dan een blikje cola van 33 cl, en bevat ook méér suiker. Vruchtensappen die voor 100 procent uit fruit bestaan kunnen slechts één stuk fruit per dag vervangen, omdat ze veel vitaminen bevatten. Hierdoor krijg je dan wel meer suikers binnen.”

Kortom: gebruik smoothies en fruitsappen niet als vervanger voor je groene en fruit.

Dit moet je aan je smoothie toevoegen om af te vallen >

Bron: Happy in Shape | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook