‘Door deze drie aanpassingen bij mijn ontbijt, viel ik eindelijk af’

Had jij verwacht dat het zó makkelijk kon zijn?

Lees ook

Health en food editor Jenny Sugar at maandenlang gezonde ontbijtjes, maar viel geen gram af. Ze besloot haar voeding onder de loep te nemen en kwam tot een aantal schrikbarende conclusies. Pas nadat ze de volgende drie punten aan haar ontbijt had aangepast, begon ze gewicht te verliezen. Een echte eyeopener, dus! 

1/ Geen ontbijtgranen meer
Jenny: “Ontbijtgranen waren al jarenlang mijn favoriete ontbijtje. Hoewel het zoet, lekker en makkelijk was, was het geen goede keuze voor mij. Het zit vol suikers en koolhydraten en bevat maar weinig vezels en proteïnen. Ik ging over op gezond spul, zoals granola. Maar ontbijtgranen blijven ontbijtgranen. Ik begon me te focussen op proteïnen, vezels en gezonde vetten. Ik verruilde de ontbijtgranen voor gezonde smoothies en overnight oats. Je kunt er eindeloos mee variëren en het is veel beter voor je.” 

2/ De tijd niet in de gaten houden
“Je hoort overal dat je nooit je ontbijt moet overslaan, dus dat was dan ook wat ik deed. Ik at gelijk als ik wakker werd, rond half 8, ook als ik geen trek had. Dat resulteerde in dat ik om 9 uur weer honger had. Dan nam ik weer een ontbijtje. Dit zorgde ervoor dat ik twee keer zoveel calorieën bij het ontbijten binnenkreeg. Geen wonder dat ik niets afviel! Als ik nu wakker word, ga ik eerst even sporten en krijg pas trek tussen 9 en 10. Ik luister daarin nu meer naar mijn eigen hongergevoel en niet als de klok dat zegt.” 

3/ Weeg alles wat je gaat eten af`
“Een andere grote fout? Ik woog nooit dingen af. Als ik ontbijtgranen at, gooide ik dat gewoon allemaal in een grote kom. Ik mixte drie soorten ontbijtgranen, voegde rozijnen, noten en bessen of banaan toe. Daarna gooide ik er nog vanille sojamelk overheen. Dit is natuurlijk een grote caloriebom! Ik was me nergens van bewust. Hetzelfde geldt voor het bereiden van havermout, yoghurt, toast of smoothies. Het is beter om alles zorgvuldig af te wegen en keuzes te maken wat je erin doet. Zo heb je een goed beeld van onder andere je calorie-inname.”

Lees ook: 10 manieren waardoor jij juist straks wil sporten in de ochtend

Bron: Grazia | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook