Bij de meeste sollicitatiegesprekken kun je een rijtje met standaard vragen verwachten. Wat zijn bijvoorbeeld je sterke punten, waarom pas jij goed bij het bedrijf waar je solliciteert en wat maakt jou uniek? Het kan soms lastig zijn om originele antwoorden te bedenken en guess what, dat blijkt niet eens nodig te zijn. Tijdens sollicitatiegesprekken zijn werkgevers namelijk naar iets héél anders op zoek, zo onthult een manager bij Google.
Peter Roper, hoofd mobiele merkstrategie bij Google, vertelt dat hij sollicitanten altijd willekeurige vragen stelt. Soms zelfs een tikkeltje rare vragen zelfs, bijvoorbeeld wat iemands lievelingskleur is en wat het gekste is wat iemand ooit heeft gedaan. Dit doet hij omdat hij niet geïnteresseerd is in antwoorden, maar in de conversatie. “De vragen maken niet veel uit, het gesprek erna echter wel”, legt hij uit. “Daaruit kun je opmaken waar iemand gepassioneerd over is; dat is het beste deel van een sollicitatiegesprek.”
Heb je dus weleens het gevoel gehad dat je de totaal verkeerde antwoorden gaf, maar werd je uiteindelijk wel aangenomen? Dat kan komen doordat het gesprek wel goed liep en je een klik had met de interviewer. “Onze productiefste werknemers zijn mensen die blij zijn en altijd op zoek zijn naar een uitdaging.”
De hartverscheurende reden waarom een vrouw na 2,5 uur al ontslag nam >
Bron: Metro UK | Beeld: iStock