Sommigen nemen iedere dag een pak crackers, avocado en tomaten mee naar werk terwijl anderen dagelijks met een dienblad vol uit de kantine komen. Toch is die laatste groep in de minderheid, zo blijkt uit onderzoek van Albert Heijn onder ruim duizend werkende Nederlanders. Van hen zou namelijk 78 procent z’n eigen lunch meenemen naar werk, terwijl bijna een even groot percentage (72 procent) zou willen dat de werkgever voor een gezonde lunch zorgt.
Op deze behoefte wordt al ingespeeld: dit jaar bestelden bedrijven 25 procent meer bij AH dan in dezelfde periode vorig jaar. Hierbij ging het vooral om lunchproducten wat ervoor zou zorgen dat collega’s sneller samen lunchen. En dat zou op zijn beurt ervoor zorgen dat de werksfeer verbetert en de productiviteit erop vooruit gaat.
Albert Heijn ziet dat de ouderwetse boterham met hartig beleg nog altijd een topscoorder is. Maar er wordt wel steeds meer groente en fruit besteld voor op de werkvloer. Gunstig, want dit zorgt ervoor dat je sneller aan je dagelijkse portie vitaminen komt. Bovendien beweert 54 procent van de respondenten dat ze productiever worden van gezond eten op de werkvloer; 70 procent vindt dat een gezamenlijke lunch ervoor zorgt dat de werksfeer en de onderlinge verbondenheid verbetert.
Dit is volgens Etienne Kreutzer, gedragspsycholoog bij Plan to Behaviour, te verklaren. De werkdag is vaak volgepland en er gebeuren veel onverwachte dingen. Daarnaast spreken collega’s elkaar via WhatsApp of zien ze elkaar na het werk, waardoor het samen lunchen niet noodzakelijk lijkt. “Dit wordt gezien als ‘tijdswinst’, maar eigenlijk heeft het een averechts effect”, legt Kreutzer uit. “We zijn namelijk het meest productief als we ons relatief korte periodes achter elkaar focussen. Samen eten met collega's helpt dus juist om even uit het werkritme te stappen en is goed voor de onderlinge verhoudingen, gelijkgestemdheid en cultuur. En dat maakt samenwerken een stuk leuker en daarmee effectiever.”
Zo versla je werkstress en word je twee keer zo productief >
Bron: Albert Heijn | Beeld: iStock