5 gezonde pre-work-outsnacks voor extra energie

Hartstikke verantwoord dus.

Lees ook

Je hebt een flinke work-out op de planning staan en wilt nog wat extra energie naar binnen werken voordat je eraan moet geloven. Maar wat kun je het beste eten als je iets wilt dat energie geeft én gezond is? Een ‘snack’ die het sporten bevordert, maar die niet je dieet in de weg staat.

Volgens personal trainer Mary Jane Detroyer zouden we iets moeten nemen dat tussen de 100 en 250 calorieën bevat. Daarnaast is het van belang om iets te eten dat koolhydraten bevat (denk bijvoorbeeld aan fruit of zuivel). Deze heeft je lichaam nodig om te presteren, maakt niet uit wat voor soort work-out je gaat doen. “Je hebt iets nodig wat in je bloedstroom terechtkomt en daar blijft tijdens de training”, aldus Mary Jane tegen de Amerikaanse Marie Claire. Hierbij geeft ze wat snacksuggesties die verantwoord zijn:

1/ Een stuk fruit

“Het maakt niet zo veel uit wat voor fruit het is”, legt de personal trainer uit. “Het kan een appel zijn, maar ook een peer, een stuk watermeloen of wat druiven. Daarbij kun je een klein handje noten nemen.”

2/ Een smoothie

“Sommige zijn te groot of bevatten veel suiker en calorieën, maar als je wat fruit met amandel- of sojamelk mixt, heb je een smoothie die niet veel calorieën bevat en je met gemak door de work-out heen helpt.” En als je dit toevoegt aan je smoothie, zorg je ervoor dat-ie nog beter vult en dat je gewicht verliest!

Doe dít in je smoothie om gewicht te verliezen >

3/ Crackers met een dun laagje hummus

“Hummus is gemaakt van kikkererwten die een beetje vezels bevatten”, zegt Mary Jane. “Dat geeft je de energie die je nodig hebt en houdt je gedurende de hele training actief.”

4/ Hummus met groente

Voor het hummus-verhaal geldt hetzelfde als bij punt #3. “Daarbij geven de koolhydraten die in de groente zitten meer energie.”

5/ Toast met een beetje pindakaas of amandelpasta

“Dit is een goed ontbijt voor als je later op de ochtend wilt sporten”, vertelt ze. “Het bevat zo’n 100 tot 150 calorieën, dus het staat je dieet niet in de weg.”

Timing is belangrijk 

Daarnaast vertelt Mary Jane dat het belangrijk is om genoeg tijd tussen de snack en het sporten aan te houden. “Anders heb je kans op problemen bij het verteren en kun je bijvoorbeeld misselijk worden of een opgeblazen gevoel krijgen tijdens het sporten”, legt ze uit. “Als je een half uur tot een uur voor je training eet, zit je safe. Het eten is dan al opgenomen door je lichaam en de energie bevindt zich in de bloedstroom.”

6 redenen waarom je niet van je buikvet afkomt >

Bron: Marie Claire US Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook