doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Multitasken is slecht en dit is waarom

Het kost namelijk een hoop geld.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61523b02b4de2 img{#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61523b02b4de2 img{#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61523b02b4de2 img{#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61523b02b4de2 img{#fig-61523b02b4de2 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Multitasken is slecht en dit is waarom

Naar huis reizen, muziek luisteren, Facebook-updates bekijken, privémail checken, een afspraak maken bij de huisarts én even Instagrammen – het liefst allemaal tegelijk. De meeste mensen multitasken erop los, maar daar kleven negatieve gevolgen aan.

Vooral millennials (mensen tussen ongeveer 18 en 24 jaar ) multitasken veel. Zij zouden volgens onderzoek in één uur wel 27 keer van aandacht wisselen en dat is niet goed voor het brein. Zo kan multitasken tijdens cognitieve taken ertoe leiden dat je IQ met vijftien punten daalt. Multitasken heeft dan hetzelfde effect als een nacht doorhalen.

Ook daalt je productiviteit als je van alles tegelijk doet. Je hebt tijdens het multitasken wellicht het gevoel dat je veel tegelijk doet, maar dat doe je niet – je doet steeds kleine stukjes van dingen om en om. In Amerika leidt multitasken daardoor al tot 450 miljard minder opbrengst per jaar, blijkt uit onderzoek van Bryon College

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Ben jij een echte multitasker? Dan is het dus een goed idee om daar iets aan te veranderen. Stel bijvoorbeeld een schema op voor jezelf, waarin je ieder uur vijf tot tien minuten pauze inlast: tijd om even snel je telefoon checken, en daarna weer aandachtig aan de slag te gaan.

Meer slaap kan je salaris boosten >

Beeld: iStock

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');