Sporten als fulltimer: zo doe je dat

Sporten met een fulltime baan is een challenge.

Lees ook

Als je fulltime werkt, heb je twee opties: ofwel je duikt om zeven uur ’s ochtends de sportschool in, of je doet ’s avonds nog een workout. Omdat de meeste mensen geen vroege vogels zijn, is de laatste optie het populairst. Maar hoe doe je dat eigenlijk met het avondeten?

Over het algemeen geldt dat je maximaal twee à drie uur voor het sporten een grote maaltijd zou moeten eten, anders kan je tijdens het sporten last krijgen van steken en misselijkheid doordat je lichaam nog bezig is met verteren. Een kleine snack, zoals een stuk fruit, kan nog tot ongeveer een uur voor de inspanning.

Hoe moet dat dan in godsnaam als ik pas om zeven uur ’s avonds aan tafel zit, vraag je? 

Optie 1: sport pas laat op de avond

Ga pas na 21.30 uur sporten. Als je een avondmens bent is dat geen probleem en veel sportscholen zijn tot 23 uur open. Daarna kan je dan nog een lichte snack eten, lekker douchen en je bed in.

Optie 2: sport vóór het eten

Ga direct uit je werk sporten, dat is ook goed voor je eetlust. Mocht je zeer hongerig uit je werk komen, dan kun je voor het sporten alvast iets kleins eten, zoals een banaan of een boterham.

Optie 3: eet aan het eind van je werkdag

Als je geen avondmens bent, zou je alvast aan het eind van je werkdag kunnen eten. In veel kantoorpanden zitten restaurants en anders kan je ook gewoon een salade maken. Deze optie is ideaal voor mensen die niet te laat naar de sportschool willen, maar minder handig voor mensen met een gezin thuis. Een tweede mogelijkheid: draai je lunch en avondeten een keer om en eet ’s middags wat meer.

Optie 4: zorg ervoor dat je tóch een ochtendmens wordt

Voor het werken sporten heeft als voordeel dat je nog geen zware maaltijd gegeten hebt. Bovendien heb je dan ’s avonds genoeg tijd voor jezelf en je gezin. Werkgevers worden tegenwoordig steeds flexibeler, dus je zou kunnen overwegen om een uurtje later te beginnen en ’s avonds iets langer door te gaan. 

Uiteindelijk heeft iedereen een andere voorkeur. Dus probeer de verschillende opties en kijk wat voor jou het beste werkt.

De Olympische trainingstip die ook jij wil gebruiken >

Laatste nieuws

Zie ook