Dit is het bewijs dat kledingmaten nergens op slaan

We hadden het kunnen weten.

Lees ook

Heb je net een kekke broek in maat 38 gescoord bij de H&M, is een 40 bij de Zara tien minuten later ineens krapjes. Herkenbaar? De verschillende maatsystemen van kledingmerken kunnen best frustrerend zijn. Maar deze video bewijst voor eens en altijd dat die wisselende kledingmaat niets met jouw lichaam te maken heeft. 

Een journalist van het mediabedrijf Vox besloot de proef op de som te nemen en kocht drie paar jeans van de grote kledingmerken Zara, Forever 21 en Topshop. Alledrie de spijkerbroeken waren een size 4, maar verschilden flink in pasvorm. De ene broek was niet dicht te krijgen, terwijl de ander juist te groot was.


In de video legt Vox vervolgens uit hoe kledingmaten zijn ontstaan. Zo wordt duidelijk dat de maat tegenwoordig vooral een marketingtool is. Zo zetten kledingketens bijvoorbeeld een kleinere maat op het label, zodat jij je extra goed voelt en het item sneller koopt.

Bovendien passen merken hun maten aan aan hun doelgroep. Zo kunnen verschillende merken van hetzelfde bedrijf andere maten hebben, doordat het ene merk zich richt op tieners en het andere op dertigers. Kortom: er is dus helemaal niets mis met jouw lichaam, het is de industrie die je aan het lijntje houdt.

Zara beschuldigd van plagiaat én reageert daarop >

Laatste nieuws

Zie ook