De Olympische trainingstip die ook jij wilt gebruiken

Om succes te hebben in je job.

Lees ook

Olympische sporters trainen vaak meer dan dertig uur per week om ervoor te zorgen dat ze op het moment suprême kunnen presteren. Maar naast die intensieve trainingen doen topsporters nog iets interessants om fit te blijven: dutjes. 

Zo doet de zwemmer Ryan Lochte elke middag een dutje na zijn zware ochtendtraining, vertelde hij aan USA Today. Maar ook de Amerikaanse turnster Aly Raisman en de Chinese zwemster Shi Jinglin zweren bij power naps. De reden is simpel: hun zware trainingsschema is anders simpelweg niet vol te houden.

Hoewel de gemiddelde mens natuurlijk geen dertig uur per week traint, kan een middagdutje zeker geen kwaad. 

1/ Een middagdutje maakt je productiever

Een dutje van slechts 26 minuten kan je al 34 procent productiever maken, zo blijkt uit onderzoek van NASA. Uit een andere studie blijkt bovendien dat mensen die net een dutje gedaan hebben, geconcentreerder zijn en minder snel opgeven. Score! 

2/ Een middagdutje verlaagt stress

Een power nap is goed voor je humeur. Of je daadwerkelijk slaapt, maakt niet eens uit, zo blijkt uit onderzoek. Het gaat erom dat je je relaxt en uitgerust voelt nadat je even ergens bent gaan liggen.

3/ Een middagdutje is goed voor je creativiteit en geheugen

Overdag slapen boost niet alleen je productiviteit maar ook je creativiteit en geheugen, en dat zijn toch de zaken die je optimaal wilt benutten.

Werk jij elke dag op kantoor en is daar geen geschikte slaapruimte? Dan zou je deze opties kunnen overwegen:

> Heb je een eigen kamer? Dan is dat een ideale plek om te dutten. Sluit de luxaflex, zet je stoel in een comfortabele positie et voilà.
> Als je geen eigen kamer hebt, zou je een lege vergaderkamer kunnen reserveren. Zorg wel voor een rustig moment – het is natuurlijk niet de bedoeling je baas en haar partners te laten wachten tot jij klaar bent met je middagdutje.
> Ga in je middagpauze naar een bibliotheek en zoek een comfortabele stoel. Daar is het rustig en je bent er ‘echt even uit’.
> Doe een dutje in de trein op weg naar huis. Scheelt ook weer tijd; je deed toch al niets. Vergeet niet je wekker te zetten.
> Het klinkt misschien gek, maar als je out of options bent kan je ook in je auto in de parkeergarage gaan nappen. Lekker donker en je rijdt daarna fris naar huis voor een actieve avond.

Zo blijf je wakker op het werk zonder koffie >

Laatste nieuws

Zie ook