Dit zijn de beste medicijnen tegen menstruatiepijn

Dit zijn de beste medicijnen tegen menstruatiepijn

Lees ook

Hier komen de klachten vandaan en zo ga je ze tegen.

We zijn het al jaren, maar nog steeds is het allesbehalve onze favoriete tijd van de maand. Omdat menstruatie verschillende kwaaltjes met zich meebrengt: een opgeblazen gevoel, kramp en rugpijn bijvoorbeeld.

Onderzoekers van de University of California ontdekten dat de meeste klachten terug te brengen naar één en dezelfde oorzaak. Een hoger niveau van een bepaald eiwit – C-reactief proteïne (CRP) – in het lichaam vergroten de kans op menstruatiekwalen met 26 tot 41 procent.

Ontstekingen zijn de basis

Dit komt door het verband tussen CRP en ontstekingen; het zou de basis zijn van de pijnklachten. Of het de oorzaak of het gevolg van de symptomen zijn, konden de onderzoekers niet vaststellen. Toch is het verstandig de ontstekingen zo veel mogelijk te drukken rond je ongesteldheid. Het onderzoeksteam verklapt wat tips:

1/ Vermijd bewerkt voedsel
Kies waar het kan voor verse en onbewerkte producten; transvetten en snelle koolhydraten worden namelijk al langer in verband gebracht met ontstekingen.

2/ Sport genoeg
Hier heb je misschien niet direct zin in, maar bewegen vermindert stress en daarmee het risico op klachten. Vooral yoga en Pilates zijn effectief omdat je daarbij diep moet ademhalen.

3/ Omega-3
Enerzijds levert omega-3 eiwitten die ontstekingen verlichten, maar beperken ook de ontstekende werking van andere eiwitten. Genoeg zalm, olijfolie en walnoten op je boodschappenlijstje, dus!

Slaap!

Daarnaast is het nóg belangrijker dan normaal dat je minstens zeven uur slaapt per nacht. Zo kan je lichaam herstellen van de dag en zal je merken dat je aanzienlijk minder last hebt van menstruatieklachten.

Dit zeggen je cravings over je gezondheid >>

Laatste nieuws

Zie ook