5 Carrièretips van de communicatietijger van het Witte Huis

De communicatie director doet een boekje open. Jen Psaki staat aan het roer van de communicatie-afdeling van het Witte Huis, maar ze heeft wel moete

De communicatie director doet een boekje open.

Jen Psaki staat aan het roer van de communicatie-afdeling van het Witte Huis, maar ze heeft wel moeten knokken om die plek te bemachtigen. Hoe ze dat gedaan heeft en wat haar gouden carrièretips zijn? Lees en leer.

1/ Wees niet bang om onderaan te beginnen

Geloof het of niet, Jen’s eerste baantje in de politiek was als deurklopper de huizen langs gaan. “Mensen zijn niet altijd even hartelijk als vreemden aanbellen en over politiek komen praten”, vertelt ze aan Cosmopolitan US. “Maar het was een goede opstap voor de briefings die ik nu moet doen en het samenwerken met de pers. Want wil je dat aankunnen, dan moet je goed je huiswerk doen. Weet waar je het over hebt en wees voorbereid als iemand jou uitdaagt tot discussie.”

2/ Haal geluk uit ongeluk

Om Jen onderuit te halen, werden er ooit onjuiste quotes uit haar naam opgeschreven en werden er foto’s van haar bewerkt. “Ik ben een mens en dus raakte het me”, zegt ze. Tot ze een motiverende mail kreeg van een voormalig ambassadeur, met daarin de woorden: “Als ze achter je aan zitten, zijn ze bang voor het effect van jouw mening en uitspraken.” Dat maakte Jen sterker en sterker. “Ik bereidde mijn werk nóg beter voor, omdat ik iedereen wilde pakken met mijn kennis!”

3/ Sta jezelf niet in de weg

“Ik was zwanger toen ik werd gebeld door het Witte Huis met een baanaanbod”, aldus Jen. “Ik dacht, ze weten het niet. Ik vertel het ze en ga door met mijn dag, want die baan zit er toch niet in.” Tot haar verbazing kreeg ze te horen dat er wel een passende weg gevonden zou worden én toen belde Obama om haar te feliciteren. “Ik zag in dat niemand me beperkte, maar ik zelf degene was die dat deed.”

4/ Laat niet over je heen lopen

Tijdens haar zwangerschap – toen ze acht maanden in verwachting was – had Jen samen met perssecretaris Josh Earnest een afspraak met een netwerkcorrespondent. De correspondent praatte alleen tegen Josh, terwijl die hem juist de hele tijd doorverwees naar Jen. “Aan het eind van het gesprek zei ik dat hij me altijd kon bellen”, vertelt Jen. “Hij antwoordde dat hij niet wist of hij me ooit nog zou zien omdat ik zwanger was. Op zulke momenten komt het erop aan hoe je inspeelt op dit soort percepties.”

5/ Zet in op ideeën

“Hoe ‘gek’ je ideeën ook zijn, wees niet bang om ze te presenteren”, zegt de zelfverzekerde Jen. “Als je ze maar serieus genoeg brengt, worden ze ook op die manier opgepakt.”

10 dingen die íedereen wel eens heeft gedaan op werk >

 

Laatste nieuws