Vijf financiele do’s in je businessplan

Je plan staat als een huis. Maar hoe cover je het financiële stuk

Lees ook

Aantekeningen!

Je hebt een geweldig idee om een nieuwe bizniz te starten. Je verwacht dat je hiermee de wereld gaat veroveren. Je plan staat als een huis. Maar hoe cover je het financiële stuk? Onze columnist Sabine Barthel van Krijtstreep geeft je de vijf belangrijkste financiële punten om mee te nemen in je businessplan.

1/ Maak een overzicht van de verwachte opbrengsten
Dit is leuk om over na te denken! Maak een overzicht met wat je verwacht te gaan verdienen, hoeveel producten je denkt te gaan verkopen. Houd er in je prijsstelling ook rekening mee dat je prijs aan particulieren nog verhoogd wordt met 21% BTW. Waarschijnlijk heb je eerst een startperiode waarin de opbrengsten lager zijn, of waarin je misschien nog helemaal geen opbrengsten hebt. Maak een schatting voor de eerstkomende drie jaar, waarbij je je startperiode uitsplitst per maand. Dat is ook handig voor punt 3.

2/ Maak een raming van de verwachte kosten
Wat heb je allemaal nodig om je bedrijf draaiende te houden? Begin met je startkosten, bijvoorbeeld de kosten voor laptop, telefoon en website. Misschien heb je nog andere bedrijfsmiddelen nodig, maak ook daar een plan voor. Daarna komen de vaste lasten: de kosten die maandelijks terug komen. Denk hierbij aan kosten van werkruimte, telefoon en internet, verzekeringen en reiskosten. Kijk wat je hierop kunt besparen, bijvoorbeeld door vanuit huis te starten of een werkruimte te delen. Houdt ook rekening met belasting: BTW die je moet afdragen en inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting over je winst. Calculeer ook kosten in voor een boekhouder en een notaris, die je kunnen helpen met de juiste contracten en rechtsvorm.

3/ Zet bovenstaande in een tijdlijn
Als je een overzicht hebt van de verwachte kosten en opbrengsten, dan kun je deze op een tijdlijn zetten. In deze tijdlijn plan je wanneer je je kosten moet betalen en wanneer je geld binnen komt. Als blijkt dat je tussentijds in de min staat, moet je misschien je spaargeld aanspreken of geld lenen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij de bank, familie en vrienden, maar denk bijvoorbeeld ook aan crowdfunding.

4/ Bereken wat je zelf maandelijks nodig hebt
Eigenlijk hoort dit bij onderdeel 3. Een belangrijk onderdeel van het plannen van je kasstroom is het plannen van het inkomen dat je uit je bedrijf wil of moet halen. Heb je spaargeld of inkomen van je partner om een mindere periode te overbruggen, of moet er maandelijks geld uit je onderneming komen? Het plannen van je privé-financiën is belangrijk. Een onverwachte prive-uitgave kan een probleem zijn als je spaargeld in je nieuwe bedrijf zit.

5/ Maak een positief en een negatief plaatje
Natuurlijk wordt je onderneming een succes… Maar mocht dat langer duren dan verwacht of misschien toch tegenvallen, dan moet je daar ook op voorbereid zijn. Maak niet alleen een positief scenario, maar ook een negatief scenario. Zodat je het ook volhoudt als je startperiode langer duurt of als die klant een maandje later betaalt. En als je afhankelijk bent van inkomen uit je onderneming, sluit dan een verzekering af die je inkomen aanvult bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Better safe than sorry.

Heb je een GE-WEL-DIG idee en sta je te strappelen om voor jezelf te beginnen? Meld je dan als een wiedeweerga aan voor de Marie Claire’s Starters Award.

Word jij een miljonair? Dít zijn de voortekens! >>

Laatste nieuws

Zie ook