Ik deed de 30 day fit challenge en dit is wat er gebeurde

In hoeverre kun je je lijf in 30 dagen veranderen? Met een strak eetschema en zwaar trainingsprogramma ga ik proberen zoveel mogelijk resultaat te beh

Lees ook

Challenge accepted.

In hoeverre kun je je lijf in 30 dagen veranderen? Geïnspireerd door Filemon Wesselink (minus de anabolen) die in Filemon staat strak in 5 maanden probeerde een killerbody te kweken, ga ik het testen. Alleen heb ik maar 30 dagen… Met een strak eetschema en retezwaar trainingsprogramma ga ik proberen zoveel mogelijk resultaat te behalen. Here we go.

Dag 1: de intake
Enthousiast en ietwat angstig fiets ik naar sportschool 3SIXTY5. Gister heb ik een pittige mail van personal trainer slash eigenaar Guy van der Reijden ontvangen. Hij mailt dat er deze maand geen plek is voor feesten en partijen, dat ze bij 3SIXTY5 enorm resultaat-driven zijn en dat-ie verwacht dat ik er vol voor ga. Dat belooft dus wat. Ik stap de sportschool binnen, waar trainer Kay me zal begeleiden. Ik mag op de weegschaal plaatsnemen en wordt opgemeten. En dan volgt waar ik al bang voor was: de ‘voor-foto’. Ik sta voor een witte muur, mag alles laten hangen en er wordt een foto gemaakt (zonder filter). Ik zeg Kay dat-ie hem diep in het archief mag begraven en dat ik ’m absoluut níet hoef te zien.

Dag 2: de start
Aan de slag. Bij het zien van het menu dat Kay me heeft gemaild, slaat de paniek al toe: ik mag echt maar HEUL weinig eten. Daar komt bij dat wat ik dacht dat gezond was, dat helemaal niet blijkt te zijn. Dat mijn Tony Chocolonely, croissants en haribo-kersjes verboden waar zijn, daar was ik op voorbereid. Maar ook avocado, zoete aardappel, kikkererwten, feta, quinoa en rijst belanden op de verbodenlijst. «Het is niet ongezond,» vertelt trainer Kay, «maar deze maand gaan we ‘clean eten’, dus alleen caloriearme producten. Het allerbelangrijkste, en dat vergeten mensen vaak, is dat je áltijd minder calorieën moet eten dan dat je verbrandt. Onderaan de streep gaan we voor die 0.»

13 snacks die meer calorieën verbranden dan bevatten >>

Mijn menu: magere kwark met een stuk fruit als ontbijt, een salade van groen met linzen, tomaten en een ei als lunch en als tussendoortje twee rijstwafels met kipfilet of ander vleeswaar. Als avondeten vooral veel groenten met een stuk kip, vis of vlees.

Op aanraden van Kay download ik de My Fitness Pall-app, waarop ik zorgvuldig alles invul wat ik eet. Zo weet je precies hoeveel calorieën je eet en of je eiwit-, koolhydraten, en proteïne-intake voor die dag voldoende is.

Dag 4: #fitgirlyeliz
Ik voel me goed. Allerlei doemscenario’s had ik bedacht, maar het valt mee. Ik heb wat lekkere recepten gevonden, merk dat ik al meer energie heb en ik heb er zin in. Ik start vandaag met mijn eerste echte krachttraining. Mijn sportschema voor deze maand: elke week twee keer krachttraining, twee keer high intensity-training en één keer hardlopen. De krachttrainingen volg ik bij 3SIXTY5. Loeizwaar zijn ze. Mijn bbb-zone – buik, billen, benen – heb ik als prioriteit opgegeven. We doen lunges en squats met gewicht, werken met een aantal apparaten voor de armen en eindigen met korte, snelle oefeningen zoals het zwiepen van dikke, zware touwen. Thuis val ik als een blok op de bank; mijn benen en armen voelen als lood.

trainingsprogramma training 30 day fit challenge

Dag 10: hallo skinny pants
Ik ben zichtbaar afgevallen en ga thuis op de weegschaal staan. 2,7 kilo is eraf! Voorzichtig pak ik mijn skinny pants uit de kast: een flared jeans die ik vlak voor mijn bruiloft kocht, toen ik ook aanzienlijk wat kilo’s kwijt was, maar na de honeymoon (in Italië…) met ZEER veel moeite dichtgeritst moest worden. Hij past! Trots ren ik de huiskamer in en draai m’n kont naar de Man. Ik ben apetrots. En dat in 10 dagen!

Dag 11: Big Fat Turkish Wedding
Mijn neef gaat trouwen en hij is Turks. Turkse bruiloften gaan gepaard met karren vol eten, en dat moet ik dus laten staan. Een meal prep (gezond en thuis bereid) meenemen gaat me écht te ver. M’n Turkse tantes zien me aankomen. Ik neem wat van de gestoofde groenten, kip, rijst en salade te nemen. Het brood met verse aubergine- en humus en de bruidstaart en baklava laat ik dapper staan.

Dag 20: zondigdag
De Man en ik hebben een dip – hij doet mee uit solidariteit, want ook bij hem zijn er sinds de bruiloft wat kilootjes blijven kleven. Vandaag hebben we geen zin. De salades en groente met vis komen onze neus uit. We besluiten te zondigen. Maar met wat? Pizza? Pasta? Taart? Burgers? We gaan voor het laatste. Voordat ik mijn burger opeet kijk ik ’m verliefd aan: man, wat heb ik je gemist. En god, wat smaak je lekker. Friet nemen we niet, dus daar mogen we onszelf een schouderklopje voor geven.

“In 30 dagen strak: het heftigste programma wat ik OOIT heb getest”

Dag 21: skinny, moi?!
Ik verschijn op de redactie. Collega Charlie roept: «Jesus, wat ben je skinny! You’re so skinny it hurts.» Nu doet Charlie vaker dit soort hysterische uitspraken, maar ik ben toch blij. Voelde ik me vanmorgen nog enorm schuldig om die dikke burger, nu voel ik me trots en gelukkig: deze hel is niet voor niks. Nog even doorzetten, nog negen dagen. Al voel ik er stiekem veel voor om door te gaan tot maatje Doutzen.

Dag 30: Olympisch goud
I made it! Vandaag heb ik de allerlaatste meting. Ik ben razend benieuwd. Trainer Kay meet me op. En dit is de uitslag: (tromgeroffel) ik ben in deze maand bijna 5 kilo afgevallen en er is 12 centimeter af. Daarnaast is mijn vetpercentage met 2,8 procent afgenomen. Dolgelukkig ben ik. Dit smaakt naar meer.

Conclusie
Dit is het meest effectieve programma dat ik ooit heb gevolgd. Ik voel me superfit, ben stukken strakker (helaas nog geen sixpack) en heb de smaak te pakken. Als traktatie ga ik een weekje uitrusten in Santorini, maar ik ben zelfs zo verslaafd dat ik al heb opgezocht of het hotel een gym heeft. Ik ben vast van plan om mijn regime op vakantie voort te zetten. Met toe een wijntje dan hè

Ook strak worden?
3SIXTY5 Personal Training is een high-end personal-training-bedrijf met drie privéstudio’s in Abcoude, het Gooi en Amsterdam. Oprichter en eigenaar van 3SIXTY5 Guy van der Reijden is een van Nederlands bekendste en beste personal trainers. Hij heeft inmiddels twee fitnessboeken op zijn naam staan in is regelmatig te zien als fitnessexpert in bijvoorbeeld RTL Boulevard. Guy en zijn team begeleiden een waslijst aan modellen, sporters en BN’ers zoals Lieke van Lexmond, Froukje de Both, Winston Gerschtanowitz, Jim Bakkum en Kim Feenstra. Je kunt 3SIXTY5 en Guy volgen op Instagram: @3SIXTY5personaltraining en @guyvdreijden.

Download het 30-dagen-strak-plan van personal trainer Guy van der Reijden

Laatste nieuws

Zie ook