Wat je wel en niet moet eten als je ongesteld bent

Dankzij deze foodtips voel je tijdens je menstruatieperiode gelijk een stuk beter en zijn aspirientjes niet meer nodig.

Lees ook

Food is science.

We zouden onze menstruatieperiode het liefst overslaan, maar helaas moeten we er toch elke maand aan geloven. En dan kun je er beter maar zo goed mogelijk mee omgaan, toch? Dankzij deze foodtips van Byrdie voel je je gelijk een stuk beter en zijn aspirientjes niet meer nodig.

Wat je WEL moet eten:
1/ Bladgroenten
Als je ongesteld bent, kan je ijzergehalte een dip krijgen. Het is daarom belangrijk om voedingsmiddelen te eten die veel ijzer bevatten. Laat die hamburger dus lekker staan en kies voor bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool.

2/ Citrusvruchten
Het consumeren van calciumrijke voedingsmiddelen vermindert gevoelens van depressie en angst en kan daarnaast de pijn van krampen verlichten. Citrusvruchten, zoals sinaasappelen, citroenen en limoenen, zijn in dit geval een winnende combinatie.

3/ Bananen
Bananen geven dankzij hun hoge dosis vitamine B je humeur een flinke boost. Daarnaast helpen ze de spijsvertering te reguleren, iets waar veel vrouwen tijdens hun menstruatie last van hebben.

4/ Watermeloen
De natuurlijke suikers in fruit, zoals watermeloen, pruimen, vijgen en bessen, bestrijden een vermoeid en opgeblazen gevoel.

5/ Zalm
Hét antwoord op je menstruatiepijn. Zalm is rijk aan omega 3-vetzuren die je spieren ontspannen en de pijn verlichten. Houd je niet van zalm? Walnoten, avocado, pompoen en lijnzaad zijn ook heel effectief.

6/ Broccoli
Broccoli verbetert je stemming, gaat vermoeidheid tegen en bestrijdt een depressief gevoel.

7/ Pure chocolade
Je menstruatie is een goede reden om pure chocolade in te slaan. Waarom? Het bevat magnesium, dat je stemmingswisselingen tempert en je humeur een oppepper geeft.

Wat je NIET moet eten (en drinken):
1/ Koolzuurhoudende dranken
Koolzuurhoudende dranken, zoals frisdrank, dragen bij aan een opgeblazen gevoel. Drink in plaats daarvan veel water. Water vermindert het vasthouden van vocht (klinkt gek, maar het is echt zo) en maakt korte metten met een opgeblazen gevoel.

2/ Bewerkte voedingsmiddelen
Vermijd eten met een hoog natriumgehalte (lees: voorverpakt voedsel). Deze etenswaren bevatten veel zout, waardoor het lichaam meer vocht vasthoudt. En dat leidt weer tot een opgeblazen gevoel.

3/ Gefrituurd eten
Gefrituurd eten bevat veel transvetten, die je oestrogeengehalte verhogen en daarmee ook je menstruatiepijn.

4/ Peulvruchten
Ook peulvruchten, zoals bruine bonen en kikkererwten, leiden tot een opgeblazen gevoel. Eet deze dus zo min mogelijk.

5/ Geraffineerde granen
Bewerkte granen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt en zijn funest voor de controle van je eetlust. Kies dus voor volkorengranen in plaats van witbrood, pasta, rijst, crackers, cake en koekjes.

6/ Vetrijke voedingsmiddelen
Vet heeft een sterke invloed op de hormonale activiteit van het lichaam en kan bijdragen aan een periode van pijn en ontsteking. Probeer rood vlees en zuivel dus te vermijden.

5 snacks voor een snelle energieboost >>

Laatste nieuws

Zie ook