Friet met mayonaise en andere briljante dieet tips

Tips van niet-diëters. 1/ Alleen boodschappen doen op een gevulde maag Eigenlijk weet iedereen het: wie boodschappen doet op een lege maag, komt me

Lees ook

Tips van niet-diëters.

1/ Alleen boodschappen doen op een gevulde maag
Eigenlijk weet iedereen het: wie boodschappen doet op een lege maag, komt met veel meer en veel calorierijkere producten thuis. Je hebt een veel sterkere voorkeur voor deze calorieënbommen en door de lage suikerspiegel in je bloed is je wilskracht niet tegen al die verleidingen opgewassen. Een klein beetje honger zadelt je dan op met allerlei lekkernijen, die de rest van de week constant naar je liggen te roepen. Je weet hoe het dan gaat: wat je in huis hebt gaat op. Slimme eters stappen alleen goed doorvoed de supermarkt binnen. Ze eten vlak voor vertrek nog snel een banaan of een mueslireep, of schuiven desnoods voor ze hun winkelmand volladen een Mars naar binnen. Zelfs die laatste calorieën verdienen ze keihard terug.

2/ Gelegenheden kiezen voor genot
Het klinkt misschien calvinistisch, maar een eenvoudige manier waarop smart eaters voorkomen dat ze zich telkens weer te buiten gaan aan chocolade, koekjes en chips, is zich de gewoonte aan te wennen om die alleen te eten bij speciale gelegenheden. Dat hoeft niet alleen een verjaardagsfeestje of Kerstavond te zijn, maar houd het wel exclusief. Zoals je popcorn alleen in de bioscoop eet, eet je koekjes alleen als er bezoek is, bijvoorbeeld, en chocolade alleen na een uitgebreid diner of als je ongesteld bent. Op deze manier eten ze gezonder, doen ze zichzelf niet tekort, hebben ze extra reden om naar die gelegenheden uit te kijken en geven ze die voor zichzelf een nog bijzonderder tintje. Let wel op deze valkuil: gebruik die weekends of feestjes niet als momenten om al die zelfkastijding van de rest van de week te compenseren. Dan heb je er nog niks aan.

3/ Sporten voor het eten
Af en toe fanatiek bewegen is sowieso een goed idee, maar wie er maximaal effect van wil, doet het vlak voor het eten, blijkt uit onderzoek van sportfysioloog Luc van Loon van de Universiteit Maastricht. Want wat blijkt dan? De opbouw van spieren gaat niet anderhalf, maar 24 uur door. Zo verbruiken ze door het sporten niet alleen meer calorieën, maar heeft de training ook nog eens meer effect. Als je flink hebt gesport, kan het ook goed zijn om aan het eind van de dag nog even een eiwitrijke snack zoals zuivel of een handje nootjes te eten. Dat zorgt ervoor dat je spieren zich ook ’s nachts blijven opbouwen.

Een half uurtje flink hard rennen geeft je een eetkrediet van tweederde muffin

4/ Alleen kleine dingen veranderen
Dat crashdiëten op de lange termijn zelden werken weten we al. Maar hoe zit het met de befaamde ‘lifestyleverandering’? Verwacht daar ook niet te veel van. Die rigoureuze metamorfose, waarbij je vanuit het niets drie keer per week gaat sporten, alleen nog maar ontbijt met smoothies en chiazaad en alle gluten overboord gooit, is net zo kansloos als die maand vol maaltijdshakes. Uit alle onderzoeken blijkt dat wie zijn leefstijl wil veranderen, het beste steeds één ding kan aanpassen. Dat zorgt ervoor dat je steeds voldoende wilskracht overhoudt voor de andere dingen in je leven. En als je toch echt je calorie-inname wilt verlagen? Probeer dan het vastendieet. Vijf dagen per week eet je normaal, twee dagen eet je alleen een ontbijt en een lichte avondmaaltijd. Je leert hongersignalen te relativeren, krijgt minder calorieën binnen en voorkomt dat je lichaam op de spaarstand overspringt. En je houdt ook nog eens tijd over.

Dit deed een maand zonder suiker met mijn lijf >>

5/ (Bruisend) water drinken na het sporten
Sporten helpt niet om af te vallen, is een veelgehoord geluid de laatste tijd. Daar is een eenvoudige verklaring voor: wie fanatiek sport, beloont zichzelf daarna vaak met (extra) eten. Dat zou niet zo’n probleem zijn, als die beloning beschaafd was. Maar wat blijkt uit onderzoek van de Louisiana State University? Gemiddeld bevat die beloning algauw twee tot drie keer meer calorieën dan je in dat uurtje zweten hebt verbrand. Ter indicatie: een half uurtje flink hard rennen geeft je een eetkrediet van tweederde muffin. Slimme eters kopen daarom in die sportkantine geen AA-drink en tosti, maar een blikje bruisend mineraalwater. Dat lest niet alleen de dorst, maar vult bovendien de maag. En weg is de honger. Wat ze ook doen: zichzelf belonen met iets anders dan water. Een mooi boek, een bos bloemen voor op tafel of een nieuw paar oorbellen bijvoorbeeld.

6/ De gezonde optie als lekker zien
Veel diëters zijn geneigd om zo vaak als ze kunnen te kiezen voor ‘de gezonde optie’. Lightkoekjes en -kaas, de salade in plaats van de saté, zoute crackers in plaats van chips. Allemaal reuzeverantwoordelijk, maar er kleven ook nadelen aan deze gezonde waren: elke keer dat je jezelf iets ontzegt, registreren je hersenen dat. Daarmee neemt de kans toe dat je de volgende keer toch voor die ongezonde optie kiest, en misschien zelfs een dubbele portie neemt. De oplossing, volgens de beroemde Amerikaanse voedingspsycholoog Brian Wansink: geniet volop van de gezonde dingen.
Wie een salade neemt omdat die gezond is, is geneigd tijdens een volgende maaltijd voor de vette hap te gaan. Wie die gezonde optie oprecht als een lekkernij ziet niet. Eet dus geen ‘healthy salad’ maar een ‘summer smile salad’. En neem dus gerust een keer een friet met mayonaise, gewoon de vette variant.

Chocolade is hartstikke gezond voor je hersenen >>

Laatste nieuws

Zie ook