Dit is waarom je slecht slaapt in een vreemd bed

Slecht slapen? Dat kan komen omdat je in een vreemd bed ligt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je de hele nacht in een soort waakstand slaapt. 

Lees ook

Je kent het wel.

Tijdens de eerste nacht op vakantie lukt het je maar niet om in slaap te vallen. Je nieuwe bed ligt heerlijk, maar je ligt toch úrenlang wakker. Niet zo gek, blijkt uit recent onderzoek. Volgens het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology slaapt de linkerhelft van het brein maar half tijdens de eerste nacht in een nieuwe omgeving.

De wetenschappers van Brown University onderzochten de hersenactiviteit van 35 proefpersonen tijdens hun eerste en tweede nacht in een slaaplaboratorium. De deelnemers sliepen in een hersenscanner en droegen een muts met elektroden om de actieve gebieden en het type hersenactiviteit te analyseren.

Wat is gebleken? Het default-netwerk van de linkerhersenhelft, dat overdag actief is bij rust en dagdromen, is tijdens de eerste nacht in een vreemde omgeving actiever dan normaal, terwijl de rechterhersenhelft geen verschil vertoont.

Hoe groter het verschil in activiteit tussen de twee hersenhelften, hoe langer het duurde voordat de deelnemers in slaap vielen. Hoe dat kan? De overactieve hersenhelft is gevoeliger voor slaapverstoringen, waardoor het inslapen langer duurt. Tijdens de tweede nacht verdween het effect en leken de hersenen te wennen aan de nieuwe slaapomgeving.

Volgens hoofdonderzoekster Masako Tamaki is deze reactie van het brein helaas niet te voorkomen. Je hersenen de tijd geven om te wennen aan een vreemd bed, is de enige oplossing.

Hoogleraar en slaaponderzoeker Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut plaatst nog wel een kanttekening bij de resultaten van het onderzoek: ‘Niet alleen sliepen de mensen voor het eerst op deze plek, ook sliepen ze voor het eerst in zo’n scanner. Je ligt daarbij opgesloten in een kleine ruimte, draaien is niet mogelijk’, zo vertelde hij aan de Volkskrant. ‘Je kunt dus beter stellen dat dit verschijnsel zich voordoet wanneer voor je het eerst in een zeer ongemakkelijke situatie slaapt’, aldus Van Someren.

Simpele trucs om sneller in slaap te vallen >>

Laatste nieuws

Zie ook