Deze Nederlandse fitgirl maakt een statement met deze foto

Roos is arts en fitgirl, ze blog hierover op fitgirlcode.com. Ze postte onlangs een foto op Instagram dat enorm veel reactie losmaakte. 
Deze Nederlandse fitgirl maakt een statement met deze foto

'Stap van die weegschaal af!'

Roos is in het dagelijks leven arts en na het werk traint ze knoerthard en leeft ze gezond – ze blogt als fitgirl hierover op fitgirlcode.com. Op haar instagram post ze dagelijks over haar gezonde levensstijl en trainingen. Vorige week postte ze een foto op Instagram die enorm veel reacties losmaakte.

Roos postte een before and after-foto, een duidelijk verschil, maar op beide foto’s weegt Roos 74 kilo! Haar boodschap: staar je niet blind op de weegschaal, die vertelt je niet álles.

Roos: ‘Een jaar of drie geleden ben ik begonnen met gezond leven en veel trainen. Als tiener was ik heel slank, totdat in m’n studententijd de kilo’s eraan vlogen. Toen de weegschaal de 80 kilo aantikte was het genoeg, ‘het roer moet om’, dacht ik. Als arts maak ik lange dagen en ik merkte dat ik thuis geen energie had. Ik plofte op de bank, zapte en ging naar bed. Ik had nooit verwacht dat het zo’n ‘ding’ zou worden.

Met name vrouwen zijn heel erg bezig met hun gewicht. Niet geheel onterecht, want de gemiddelde Nederlander heeft een BMI van 25 of hoger.

Deze ingrediënten heeft elke fitgirl in haar keuken >>

Gewicht is zeker belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst. Focussen op dat nummertje op de weegschaal is wat mij betreft geen goede manier om gezond en fit te worden. Ik ben ook in die valkuil getrapt. Ik wilde niets liever dan veel afvallen en een steeds lager getal op de weegschaal zien. Waar het wel om gaat is dat je gezond bezig bent, dat je normale activiteiten met gemak kunt doen, zoals fietsen, wandelen of trappen lopen, dat je energie hebt en dat je lekker in je vel zit. Ik merkte toen ik aan krachttraining begon dat m’n gewicht juist weer begon toe te nemen. Als je dan op de weegschaal kijkt, is dit reden voor paniek, terwijl je juíst goed bezig bent en het hartstikke gezond is: je spiermassa neemt toe. Mijn advies: kies sportieve doelen in plaats van een streefgewicht. Denk aan 10 kilometer hardlopen of 100 squats.

Met de foto wil ik duidelijk maken dat gewicht niet alles zegt en je de weegschaal niet als meetlat voor een gelukkig gewicht moet nemen. Wil je echt het resultaat bijhouden, maak dan foto’s of pak het meetlint erbij. Maar het allerbelangrijkst is dat je lekker in je vel zit, gezond bent en de dingen kunt doen waar je blij van wordt.’

Zo vind je je happy weight >>

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc8398adf03f', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });