IEUW! Waarom je een clean desk policy moet hanteren

Mail dit artikel naar die rommelige collega zonder clean-desk policy. Het gemiddelde bureau heeft namelijk 400 keer zoveel bacteriën dan de wc. 

Mail dit artikel naar die rommelige collega zonder clean desk policy…

Kan een vies bureau je ziek maken? Onderzoekers zeggen van wel. Schrik niet, maar een gemiddeld bureau heeft zo’n 400 keer meer bacteriën dan een toilet. JUK! Onderzoek van de Universiteit van Arizona en bacillen-expert Dr. Charles Gerba vonden dat aan de telefoon, het toetsenbord, de deurknop en de magnetron op kantoor de meeste bacteriën kleven. Nog een shocking feitje: de plek waar je je arm neerlegt op het bureau heeft zo’n 10.000.000 bacteriën.

Clean desk vs messy desk

Ze verdeelden de werknemers in twee groepen. Eentje moesten hun bureau zo schoon mogelijk houden en regelmatig het bureau afdoen met een hygiënisch poetsdoekje, de andere groep niet. Wat bleek? De werknemers met een clean desk policy zagen het aantal bacteriën met 99,9 procent dalen. Een goede reden om te gaan poetsen.

Een clean desk policy heeft nog meer voordelen, namelijk:

> Rust om je heen is rust in je hoofd. Uit onderzoek blijkt dat een rommelig bureau zorgt voor onrust en concentratieproblemen.
Ook een georganiseerde kledingkast is goed voor je carrière >>
> Flexwerken is enorm 2016 en steeds meer bedrijven krijgen flexwerkplekken. Handig dus als je er een clean desk policy op nahoudt.
> Het dwingt je om structuur aan te brengen op je bureau, maar ook in je werk. Wedden dat je eerder to do lijstjes maakt en de post-it je beste vriend is?

En ook deze dingen zijn belangrijk voor een productieve en georganiseerde werkdag >>

Opruimen die handel dus! Weet je niet hoe? Hieronder hebben we wat inspiratiebeelden voor je geselecteerd. Dus geen smoesjes.

 

Laatste nieuws