Wat doe ik vandaag aan?
Er gaat van alles door ons hoofd als we s ochtends voor onze kledingkast (of walk-in closet) staan. En alhoewel we er gewoon graag verzorgd en netjes uitzien, moeten we toegeven dat we het erg belangrijk vinden hoe anderen over ons uiterlijk denken. Vrouwen hebben namelijk vaak te maken met kledingdiscriminatie. Ondeugend, old fashioned of preuts? Het blijkt allemaal af te leiden van onze kledingkeuze.
MAAR Terre des Femmes vecht terug. De Zwitserse organisatie voor vrouwengelijkheid heeft onlangs een advertentiecampagne gelanceerd om vrouwen een steuntje in de rug te geven. De campagne, genaamd Dont Measure A Womans Worth By Her Clothes benadrukt de onterechte seksuele stereotypes die vaak aan vrouwelijke kledingstukken worden gelinkt.
Samen met studenten van de Miami Ad School in Duitsland, creëerde kunstenares Theresa Wlokka drie krachtige beelden die de 'most sexualized areas' van het vrouwelijk lichaam weergeven. De meetlat die op de schetsen te zien is, geeft weer hoe vrouwen regelmatig worden beoordeeld als ze bijvoorbeeld een korte rok dragen. Confronterend en belachelijk, maar herkenbaar.
De beelden zijn een statement tegen hét argument dat vaak gebruikt wordt in verkrachtingszaken. Terechtstaande verkrachters vinden het namelijk niet verwonderlijk dat schaars geklede vrouwen worden aangerand: Als je je als vrouw zo kleedt, vraag je erom.
Het wordt tijd dat er aan dit soort waanideeën een einde komt. Terre des Femmes zet met deze campagne in ieder geval een stap in de goede richting.
Bekijk de campagnebeelden hieronder.
Roklengte
Hakhoogte
Halslijn