Zo begin ook JIJ met hardlopen

Een 5-stappen-hardloop-plan, speciaal voor jou. Er zijn tal van goede redenen om te gaan hardlopen. Wil jij wel fitter worden, maar vind je het mo

Lees ook

Een 5-stappen-hardloop-plan, speciaal voor jou.

Er zijn tal van goede redenen om te gaan hardlopen. Zo blijkt uit onderzoek dat hardlopen het risico op kanker verlaagt, dat het je gelukkiger maakt én daarnaast is een rondje rennen een super easy sportactiviteit, die je (bijna) overal kunt doen.

Wil jij wel fitter worden, maar vind je het moeilijk om te beginnen met hardlopen? Met dit stappenplan trek jij die sportschoenen binnenkort nóóit meer uit.

1/ Stel jezelf een doel
Bedenk waar je op dit moment staat en verbind daar een realistische prestatie aan voor over, zeg, drie maanden. Voor beginners volstaat een doel als 10 minuten achter elkaar rennen, of een x aantal kilometer achter elkaar al. Schrijf het doel op en zet er een einddatum bij wanneer je het doel bereikt wil hebben. Tip: schrijf je in voor een hardloopwedstrijdje dat over een paar maanden plaatsvindt. Zo heb je een stok achter de deur om te blijven trainen – je wilt immers niet falen tijdens de wedstrijd.

2/ Koop goede hardloop-gear
Niets motiveert beter dan een knappe sportoutfit waar jij je fijn in voelt. Bovendien zijn een ondersteunende sportbeha en goede renschoenen een must. Haal die laatste bij voorkeur bij een hardloopwinkel. Daar worden je looptechniek en je voeten bekeken, en krijg je de beste schoenen voor jóu mee naar huis. Het is even een investering, maar je verlaagt zo wel de kans op blessures.

3/ Vind een maatje
Héél belangrijk: want hij/zij is degene die jou mee de straat op sleurt als het regent of als je eigenlijk net lekker op de bank geploft bent – en andersom. Vind iemand die net zo graag wil bewegen als jij, of misschien nog wel liever. Het is fijn om met iemand van je eigen niveau te trainen, maar als je iemand vindt die sportiever is dan jij, kan dat ook geen kwaad – in het beste geval heb je een eigen personal trainer te pakken. Zitten er geen sportievelingen in jouw vriendengroep? Check dan deze website, of probeer bijvoorbeeld de app SportsBuddy.

4/ Download een hardloopschema en -app
Zorg voor een goed (beginners)schema – dit voorkomt dat je na drie keer aan de kant zit omdat je te hard van stapel bent gelopen. Goede schema’s zijn te vinden op het internet, of vraag advies bij een sportschool/atletiekvereniging bij jou in de buurt. Hardlopen met Evy is ook een ideale app voor beginners. De Belgische presentatrice loodst je in 10 weken naar de 5 kilometer – mits je in staat bent om drie keer per week te trainen. Daarnaast zijn er genoeg andere apps zoals Nike+ of Runkeeper die je kunnen helpen om je runs bij te houden.

5/ Aan de slag!
Alle tips doorlopen? Goed zo! Nu is het een kwestie van beginnen. Het zal even doorbijten zijn in het begin, maar als je eenmaal verbetering ziet (en geloof ons, dat zie je héél snel), is het een verslaving en ben je niet meer te stoppen. Succes!

Je kunt net zo high worden van hardlopen als van wiet >

Laatste nieuws

Zie ook