“Ik deed de helweek en dit is hoe ik me voelde”

Helweek een ervaring die je leven verandert. Jessica gaat de uitdaging aan.

“Ik deed de helweek en dit is hoe ik me voelde”

Letterlijk dé hel.

Een week lang met heel weinig slaap, beperkt social media-gebruik, geen tv, en intussen wel iedere dag sporten, gezond eten en to-do-lijstjes afwerken. Volgens de bestseller Helweek een ervaring die je leven verandert. Jessica gaat de uitdaging aan.

Ze liggen nog net niet rollend onder de tafel, mijn twee beste vrienden, als ik ze vertel dat ik de helweek ga doen. Vooral het feit dat ik om 5:00 uur moet opstaan, doet het ’m. Maar hun hoon sterkt me om deze uitdaging met beide handen aan te pakken. Helweek, de bestseller van mental coach Erik Bertrand Larssen is bedoeld om een week lang uit je comfortzone te gaan én het beste uit jezelf te halen. Het is een milde variant op de gelijknamige helweek van het Noorse leger, waarin jonge soldaten zeven dagen tot het uiterste worden gedreven. De regels: een week lang om 5 uur op, om 10 uur naar bed, geen tv, bijna geen social media. Maar wel: iedere dag sporten, gezond eten (geen suiker en snacks!), extreem gefocust je to-do-lijst afwerken en iedere dag een opdracht. En o,ja: in de nacht van donderdag op vrijdag wakker blijven. Slik. Maar ik heb er zin in, want Larssen belooft dat deze zeven dagen mijn leven zullen veranderen. ‘Na een helweek ken je het leven buiten de comfortzone, heb je een duidelijker beeld van je eigen capaciteiten, weet je hoeveel je in één week voor elkaar kunt krijgen en heb je meer zelfvertrouwen’, aldus Larssen. Al die ontberingen doorstaan maken je uiteindelijk sterker. Oké, daar gaan we.

"Welke gék heeft die wekker gezet is het eerste wat ik denk als om 5:00 uur het alarm gaat"

Dag 1Pak je slechte gewoontes aan

Welke gék heeft die wekker gezet is het eerste wat ik denk als om 5:00 uur het alarm gaat. Ik ben geen ochtendmens, nooit geweest. Om wakker te worden, start ik met een koude – oké, lauwwarme – douche. Vandaag ligt de focus op slechte gewoontes en hoe ik die ga aanpakken. Ik heb zelf een lijst gemaakt en mijn beste vrienden gevraagd een op te stellen. Rode draad: ik heb last van uitstelgedrag, ben een sloddervos en verzin soms nogal makkelijk excuses waarom ik iets (gezond eten, sporten) niet hoeft te doen. Ook ben ik af en toe meer gefocust op mijn mobiel dan op mijn omgeving. Geen verrassingen, maar ik wil er wel wat aan doen.

Ik heb vandaag een deadline en wil knallen, maar om 6 uur ben ik al kapot. ‘Every little thing is gonna be allright’, zingt Bob Marley door m’n koptelefoon. Jaja, Bob, als jij het zegt. Een half uurtje later zit ik opeens in een flow en om 9 uur is mijn artikel af. Het liefst zou ik mezelf belonen met een rondje social media, maar in plaats daarvan ruim ik de vaatwasser in en doe ik een wasje. Daarna werk verder. Om 12 uur besef ik dat ik er al bijna een werkdag op heb zitten. De middag heb ik gereserveerd voor klusjes: ik ruim mijn koffer op die al twee weken half uitgepakt op de grond ligt, breng twee tassen papier en glas weg, mest de voorraadkast uit en maak mijn bed op. Confronterend: ik merk dat ik mezelf graag beloon na gedane arbeid. Als ik om een uurtje of vijf op de bank lig en wat herlees uit het boek, vallen mijn ogen bijna dicht. Ik sta snel op en ga naar schaatsles. Na de les weersta ik mijn favoriete maandagavondserie, maar gun ik mezelf social media-tijd. 40 minuten later vind het eigenlijk best zonde van mijn tijd. Om 10 uur duik ik eindelijk mijn bed in.

Tevredenheidscijfer: 8Ik heb veel klussen gedaan, gewerkt, gesport en verleiding weerstaan. Al werkt de klok me op mijn zenuwen; telkens ik vraag ik me af of ik wel genoeg doe.

Dag 2Pak die focus

Drie minuten voor de wekker word ik wakker. Ik voel me goed. Is dit experiment voor mij soms een piece of cake? Vandaag staat in teken van focus. Maar als ik om 9 uur bij de sportschool sta, blijkt die ver te zoeken: mijn les is pas de dag erna. Hoewel ik normaal terug naar huis zou gaan, ga ik nu de grootste hel op sportgebied aan: een half uur op de loopband. En raar maar waar, op weinig slaap ga ik als een speer. Daarna nog een buikspierkwartier en dan ben ik tevreden. De rest van de dag heb ik absoluut geen puf. Ik maak nog wel de douche schoon en begin aan het openmaken van een stapel post (ik kom brieven uit januari 2014 tegen). Maar ik wil alleen maar slapen. En ik verlang naar patat, saucijzenbroodjes en chocola. Voor ik over de schreef ga, nodigt mijn beste vriendin me gelukkig uit voor een stamppotje. Als ze vertelt dat haar zoontje al maanden slecht slaapt en zij daardoor ook, voel ik me schuldig: als zij dit maanden volhoudt, moet het mij toch zeker een week lukken?

Tevredenheidscijfer: 6+Ik baal: voor mijn gevoel had ik meer kunnen doen als ik beter gefocust was geweest. Een 6+ omdat ik uit mijn comfortzone ben gestapt in de sportschool.

Ik voel een F#ck de Helweek-moment aankomen, maar ik houd me in

Dag 3Maak een to-do-lijst

Vandaag besluit ik om 5 uur niet direct uit bed te stappen, want volgens mij is dat niet goed voor me. In bed – rechtop, felle lichten aan – lees ik het hoofdstuk van vandaag. Het gaat over timemanagement. Van drilinstructeur Larssen moet ik een to-do-lijst maken en een jaar-, maand- , week- en dagplanning. Een jaar- en maandplanning lijken me een tikkie overdreven en ook vrijwel onmogelijk met mijn freelancewerk. Eerst maar die to-do-lijst. Normaal maak ik ze nooit, ik onthoud alles – tenminste, de dingen die ik leuk vind. De douche of keuken schrobben vergeet ik wat graag. Misschien is het best handig om juist die klusjes per maand in mijn agenda te zetten. Want in al die tijd die ik verdoe met bankhangen of zappen, kan ik best ook een klusje doen. Geeft direct een voldaan gevoel. Maar al snel heb ik anderhalve pagina vol met ‘things to do’. ’s Ochtends staat er een les met mijn personal trainer op de planning. Zo’n training is normaal al zwaar, dus ik ben benieuwd hoe het gaat op weinig slaap. Verrassend goed blijkt, ik ben trots op mezelf! Die middag heb ik afspraken in de stad. Voordat ik op de fiets stap, check ik de spiegel. Had ik beter niet kunnen doen: wallen-galore! Een extra lading Touche Éclat dan maar. En dan moet de échte hel nog beginnen.

Tevredenheidscijfer: 7Ik word een beetje recalcitrant wordt en voel een F#ck de Helweek-moment aankomen, maar al met al heb ik me toch redelijk aan zijn regels gehouden.

Dag 4Leef buiten je comfortzone

Vandaag staat in het teken van leven buiten je comfortzone. Van donderdagochtend 5 uur tot vrijdagavond 10 uur moet ik wakker blijven en alles doen wat ik al tijden heb uitgesteld. Die ochtend zit ik in een workflow en ik tik ik het ene na het andere artikel af. ’s Middags ben ik afgedraaid en doet mijn lijf pijn. Terwijl ik juist nu gereserveerd had voor het afstoffen en herordenen van mijn boekenkast (al zeker drie jaar niet gedaan). Meer dan drie uur later heb ik niet alleen rugpijn, maar ook een boekenkast die niet zou misstaan in een woonmagazine. Want naast een sloddervos, ben ik enorm perfectionistisch, een dodelijke combinatie waardoor ik op schoonmaakgebied vaak tot niets kom.’s Avonds fiets ik als een Leontien van Moorsel in de dop naar de sportschool. Gek genoeg zie ik elke dag sporten helemaal niet als een probleem. Ik, iemand die hooguit twee keer per week naar de sportschool gaat, begin het zelfs leuk te vinden. Stiekem zie ik het als ontsnappen aan mijn to-do-lijst. Het fietsen naar huis gaat overigens wat minder soepel. Om 11 uur ’s avonds zit ik fris gedoucht, mét nachtcrème én dubbele laag oogcrème, achter de computer. Over 23 uur mag ik pas slapen, maar ik voel me goed. Ik heb ergens gelezen dat pepermunt alert maakt, dus ik zit aan een infuus met muntthee. Het eerste deel van de nacht gebruik ik voor kleine klusjes – midden in de nacht stofzuigen is niet zo fijn voor de buren – en het schrijven van een artikel. Hoe later het wordt, hoe vaker ik mezelf terugvind op de bank, wezenloos voor me uitstarend. Op een gegeven moment ga ik net zo lang op het balkon zitten tot ik door en door koud ben. Prachtig experiment, deze helweek, maar nu weet ik het wel. Mijn volgende to-do is de btw-aangifte voor de belasting: iets wat ik graag voor me uitschuif.

Tevredenheidscijfer: 9Ik ben trots op mezelf, ik heb veel werk afgekregen, vervelende schoonmaakklussen gedaan, gesport en ben de nacht redelijk doorgekomen.

Dag 5De kunst van het efficiënt rusten

Om 5:45 uur ben ik bijna klaar met mijn administratie. Inmiddels ben ik zo moe dat mijn hoofd duizelt. Ik besluit ‘even’ te gaan liggen en stort letterlijk neer in bed. Gelukkig word ik een uur later wakker. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, maar het thema van vandaag is efficiënt rusten, dus. Ik stuur mijn btw-aangifte door, maar ontdek dat ik 7000 euro te weinig heb opgegeven. Lekker handig, zo’n nacht niet slapen. Na mijn powernap heb ik opeens energie voor tien en als een Duracell-konijn doe ik klusjes in huis – ik dans en zing er zelfs bij! Maar na de middag is het konijntje moe en kom ik niet verder dan nagels lakken en tijdschriften lezen. Uit angst voor in slaap vallen durf ik de mindfulness oefeningen uit het boek niet te doen. Sporten houd ik ook voor gezien, want ik fiets vanavond helemaal naar de andere kant van de stad voor een afspraak met vriendinnen. Het is een mooie herfstavond en we zitten buiten. Mijn vriendinnen bestellen wijn, ik een spaatje (uiteindelijk toch één wijntje) want ik ben bang dat ik door alcohol instort. Ze zijn erg geïnteresseerd in mijn helweek en ik voel dat ze respect voor me hebben. Het wordt steeds gezelliger en ik zou best zin hebben om de kroeg in te duiken, maar ik ben al 41 uur wakker en mijn bed lonkt. Bij het betalen blijkt dat ik mijn pinpas onderweg ben verloren. Tuurlijk, dat maakt deze week wel compleet.

"Focus is ver te zoeken: ik wil alleen maar slapen en patat"

Tevredenheidscijfer: 7Een uur geslapen, niet gesport, een glaasje wijn, mijn pinpas verloren: qua focus was vandaag het niet helemaal. Al met al geen topdag, maar toch een 7, dat mag wel na 40 uur wakker zijn.

Dag 6Denk positief

Vandaag moet ik me bewust zijn van mijn gedachtes, positief denken en positief zijn. Ik ben moe, heb spierpijn en keelpijn en voel me alles behalve happy.  Ik app een vriend met mijn malaise. Meteen daarna besef ik dat ik vandaag positief moet zijn, dus app er achteraan ‘O,nee ik voel me fantastisch!’ Van mijn spiegelbeeld word ik ook niet blijer. Mijn wallen hebben een dieptepunt bereikt, maar ik probeer positief te blijven: je ziet er goed uit, je bent goed bezig. Vandaag wil ik nog even knallen. Ik wil nog meer rode streepjes op mijn to-do-lijst. Ik heb een telefonisch interview, duik de sportschool in, ruim wat troep op en voel me redelijk energiek. Blijkbaar helpt positief denken.

Tevredenheidscijfer: 9Ik zat ’s ochtends behoorlijk in een dip, maar heb mijn mind toch weten te resetten en veel klusjes van mijn to-do-lijst geschrapt. Best trots op mezelf.

Dag 7Ga een serieuze innerlijke dialoog aan

Yes, de laatste dag! Vandaag moet ik terugkijken op de week en mag ik mezelf belonen. Deze week zal mijn leven niet veranderen, máár het is er wel een die ik nooit zal vergeten. Ik heb geleerd dat ik veel tijd verlummel, en dat kan best een tikkie minder. Je hebt vaak de neiging om te zeggen: ‘Ik heb het zo druk’, maar er zitten heel wat uren in een dag. En het blijkt echt niet nodig om mezelf altijd te belonen als ik een klusje heb gedaan. Sporten en gezond eten is me verrassend goed afgegaan, die lijn wil ik doorzetten. En ook die social media-beperking smaakt naar meer. Maar schoonmaken... daar ga ik nu echt een hulp voor zoeken. Een mens moet ook zijn beperkingen kennen. Als beloning zet ik vandaag om half zes ’s avonds de tv aan voor een aflevering Expeditie Robinson. Even denk ik: best leuk zo’n uitdaging in de jungle. Weinig eten (goed voor de lijn!), lekker bruin worden en genoeg hangmatmomenten. Maar dan zie ik een deelnemer een verrot ei eten. Nah, voorlopig ben ik even klaar met helweken.

Tevredenheidscijfer complete week: 8

Helweek is boomingHet boek Helweek is in Noorwegen een enorme bestseller met al meer dan 200.000 verkochte exemplaren. Schrijver Erik Betrand Larssen is ex-militair en wordt gezien als dé mental coach van het land. In 2015 gaat hij bekende en onbekende Noren voor tv begeleiden tijdens hun helweek. Helweek: 7 dagen die je leven veranderen, bestel je bij bol.com € 20,00

Ik zette een maand lang de wekker een uur eerder en dit is wat er gebeurde >>