Shocking: van sporten val je niet af

De mannen in witte jassen komen met nieuwe schokkende feiten: van sporten zou je namelijk niet afvallen. Lees, leer en ren toch maar naar de sportscho

Lees ook

Sterker: je komt juist aan…
in het begin tenminste.

Nieuwe – schokkende – feiten van de mannen in witte jassen. Herman Ponzer en Klaas Westerterp (hoogleraar humane energetica aan de universiteit van Maastricht) beweren dat je van sporten helemaal niet afvalt. Oftewel: al die uren zwoegen en zweten in de sportschool waren helemaal voor niets. Of, naja, je bent er in ieder geval niet van afgevallen. Al blijft sporten natuurlijk wél gezond!

Vrienden zijn net zo belangrijk voor je gezondheid als sporten >>

Volgens Amerikaanse biologen in vakblad Current Biology past het lichaam zich aan aan de verhoogde activiteit in de sportschool. Wie sport, gebruikt daardoor niet meer calorieën. Wil je dus afvallen, dan zou minder eten het enige zijn dat werkt. Herman Ponzer legt uit: “Sporten is gezond, er zijn bakken bewijs dat het ons lichaam en geest in goede conditie houdt. Daar doet ons onderzoek niets aan af. Maar als het om afvallen gaat, moeten we beter op ons dieet letten.” Dit inzicht kreeg hij toen hij met de Hadza – een volk van jager-verzamelaars in het noorden van Tanzania – werkte. “Die mensen werken hard, lopen iedere dag grote afstanden en toch verbruiken ze net zoveel energie als de moderne westerling met zijn zittende bestaan.”

Je kunt net zo high worden van hardlopen als van wiet >>

Om dit te testen verzamelde Ponzer 300 vrijwilligers uit alle delen van de wereld en mat hij een week lang hun dagelijkse bewegingen en energieverbruik. Opvallend was dat meer bewegen nauwelijks extra energie leek te vergen. Er was wel een verschil tussen zij die écht alleen Netflix-series zaten te bingen en zij die actiever waren, maar dit zou gaan om een luttele 200 calorieën per dag. De sportievelingen hadden echter geen significant hoger energieverbruik. Ponzer legt uit dat het lichaam de verhoogde inspanningen compenseert door andere activiteiten op een lager pitje te zetten. Zo zou je immuunsysteem bijvoorbeeld kunnen verzwakken als je meer sport.

Klaas Westerterp bevestigd dit laatste. “Topsporters zijn bijvoorbeeld veel bevattelijker voor ziekten.” Al is dit volgens Westerterp nog steeds een theorie, omdat Ponzer dit aspect niet gemeten heeft in het huidige onderzoek. Zelf geeft hij de volgende verklaring: “Als mensen meer bewegen, raken ze getraind en worden ze efficiënter in hun bewegingen. Oftewel: dezelfde activiteit kost minder energie.”

Zoveel kun je maximaal per dag aankomen >>

Westerterp wierf op zijn beurt ooit 32 vrijwilligers en liet hen veertig weken trainen voor de halve marathon. Na acht weken liep hun energiegebruik niet meer op, terwijl de afstand wel werd opgevoerd van 25 naar 50 kilometer per week. Hij verklaart: “Een ongetraind persoon zet 20 tot 25 procent van zijn energie om in de loopbeweging. Met de nodige training is daar flink winst te boeken.”

Allemaal leuk en aardig, maar vallen we nou wél of niet af met sporten? “Zoals iedereen vast wel eens ervaren heeft: in het begin kom je juist aan van sporten. Er gaat minder vet af dan er spieren bij komen. Toch zou je verwachten dat de vrijwilligers gedurende de veertig weken trainen 20 kilo af zouden zijn gevallen, maar dat is niet gebeurd. Simpelweg omdat ze meer waren gaan eten. Niemand houdt anders zulke intensieve trainingen vol”, aldus Westerterp.

Met dit onderzoek willen we natuurlijk niemand stimuleren om te stoppen met sporten, want nogmaals: sporten is hartstikke gezond. Maar volgens deze nieuwe feitjes zou je misschien ook wat meer op je eetpatroon moeten letten…

Bij dit dieet zijn wijn en chocolade toegestaan! >>

Bron: Trouw

Laatste nieuws

Zie ook