Veel zzp’ers verdienen bizar weinig

Want volgens onderzoek moeten bijna 100 duizend zzp’ers een heel jaar rondkomen van 6600 euro (550 euro per maand!) en verdienen dus bar weinig.

En 20 procent verdient juist flink.

Voor velen is het een droom, een eigen onderneming starten of gaan freelancen. Denk Carrie in Sex and the city: je eigen werktijden en vakanties bepalen, tussendoor lunchen of koffiedrinken met vriendinnen en met een paar artikelen bakken met geld verdienen, zodat je makkelijk een paar of twee Manolo’s van 500 dollar kunt betalen. Een ietwat rooskleurig beeld, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Want volgens onderzoek moeten bijna 100 duizend zzp’ers een heel jaar rondkomen van 6600 euro (550 euro per maand!). En bijna de helft van de zzp’ers verdient minder dan 25 duizend euro per jaar.

De financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening en gezondheidszorg blijkt de beste sector voor zzp’ers; hier verdienen ze het meest. In de cultuursector, sport, recreatie en horeca verdienen zzp’ers het minst. 20 procent van de zzp’ers gaat aan kop met een jaarinkomen van een slordige 73.000 euro. Over het algemeen zitten zzp’ers die fulltime met hun onderneming bezig zijn er financieel beter bij. Iets om in je achterhoofd te houden, mocht je een onderneming starten of gaan freelancen.

Maar hoe word je nou een succesvol freelancer? Professioneel buttkicker Jan Dijkgraaf geeft wat tips:

Tip 1
Wees in ‘iets’ de beste
“Ik ben freelance journalist”? Of: “Ik schrijf over lesbische vrouwen met een kinderwens”? In het eerste geval ben je één van de tienduizenden Nederlanders (klussende huismoeders die vroeger goed waren in opstellen niet meegerekend). In het tweede geval ben je de enige. Als potentiële opdrachtgevers op zoek gaan naar ‘een freelance journalist’, hebben ze keus te over. De kans dat ze jou kiezen: kleiner dan klein. Als potentiële opdrachtgevers op zoek gaan naar een ‘freelance journalist die alles weet over lesbische vrouwen met een kinderwens’, hebben ze geen keus. Ze moeten jou hebben. Dat is goed voor de prijs die je kunt vragen.

Tip 2
Zorg dat er vraag naar jouw ‘iets’ is
Wat nu als helemaal niemand zit te wachten op een freelance journalist die als enige gespecialiseerd is in lesbische vrouwen met een kinderwens? Dan is je ‘iets’ nog niet van waarde . Naar dat ‘iets’ van jou, die specifieke kwaliteit van jou, moet wel vraag zijn. Is die er niet, dan heb je twee keuzes: de markt uitleggen wat de markt verkeerd doet of een andere specialiteit zoeken (en liefst als eerste, want modebloggers zijn er nu wel genoeg).

Tip 3
Zorg dat je uurtarief deugt
Hoe kan het dat de loodgieter die jouw gesprongen waterleiding komt repareren minimaal 69 euro per uur kost? Exclusief voorrijkosten. Omdat-ie een dienst aanbiedt waar je zelden behoefte aan hebt, maar áls je er behoefte aan hebt, dan ook meteen.

Vraag: hoe kan het dat jij (HBO’er? WO’er?) bereid bent voor een lager uurtarief te werken dan de loodgieter?
Omdat je het verkeerde werk doet. Als jij een kunstje beheerst dat het probleem van een ander oplost en dat uniek genoeg is, is het voor je klanten geld waard. Reken even mee: 10 uur werken voor 100 euro per uur is echt beter dan 40 uur voor 25 euro per uur. Je houdt namelijk 30 uur over.

Alle tips van Jan Dijkgraaf lezen? Klik hier >>

Laatste nieuws