Zó ziet het leven van de nouveau riche van China er tegenwoordig uit

De nouveau riche van China is op zoek naar meer klasse en stijl. 
Lauren 
Greenfield volgde vijftien jaar lang de oosterse bling dynasty. Een voorproe

Zó ziet het leven van de nouveau riche van China er tegenwoordig uit

Een voorproefje van de bling dynasty.

Opzichtige tassen ?en auto’s waren niet aan te slepen. Maar sinds kort is de nouveau riche van China op zoek naar meer klasse en stijl. ?Fotografe Lauren ?Greenfield volgde vijftien jaar lang de oosterse bling dynasty. Een voorproefje.

Het is alweer decennia geleden dat China’s partijleider Mao zijn klasseloze samenleving installeerde. Privébezit was uit den boze en alles wat maar naar rijkdom neigde, werd vernietigd. Maar er is veel veranderd. De Chinese economie heeft flink geboomed en een deel van de Chinese bevolking heeft daarbij een aanzienlijk fortuin weten te maken. En dat willen ze laten zien ook. China heeft, na de VS, het grootste aantal miljonairs en miljardairs onder zijn bevolking. Daarmee is China een van de grootste afzetgebieden voor luxe merkspullen.

Poedels verven Lauren Greenfield is een Amerikaanse fotografe en documentairemaker die al meerdere prijzen in de wacht sleepte. Van 2000 tot 2014 fotografeerde ze de nieuwe rijken van China. Hoe leven ze, hoe geven ze hun vers vergaarde geld uit en hoe ontdekken ze een luxe levensstijl? Zo ontstond een fotoverslag van de gevolgen van China’s economische groei, waarvan we je er hier een aantal laten zien. Van golfen en polospelen tot het kopen van jachten en Rolls Royces, van het bouwen van replica’s van Oostenrijkse dorpjes, kastelen en het Witte Huis tot het verven van hun poedels en het ondergaan van plastisch chirurgie: het Nieuwe Geld verandert het land en de identiteit van haar consumenten en heeft daarmee invloed op de wereldmarkt. Dat illustreert Laurens reportage duidelijk.

Meer klasse In de twee decennia dat China explosieve groei kende, zijn er subtiele verschuivingen in de cultuur waar te nemen. Waren de Chinezen in 2000 nog geobsedeerd door Hermès, Prada en Gucci, anno nu zijn ze niet meer puur bezig met het zwaaien met geld en de merken met de allerhoogste status. De reden? China’s nieuwe rijken ontwikkelen langzaam meer gevoel voor klasse. Daarnaast treedt de overheid hard op tegen corruptie, dus opzichtig rijk zijn is soms niet zo handig. Nee, de Chinese nouveau riche gooit het vandaag de dag over een andere boeg. Zij hebben hun zinnen gezet op zaken die staan voor klasse, high-society en Europese aristocratie. In de praktijk komt dat neer op varen op een jacht, paardrijden, het volgen van een etiquettecursus en naar buitenlandse kostscholen gaan.

Niet oppervlakkig Maar of het nu om een jacht, een gouden iPhone-hoesje of een geverfde poedel gaat: het uitgeven van geld is in China geen oppervlakkige uiting van rijkdom, zegt China-deskundige Tom Doctoroff. "In het Westen vinden we rijkdom vaak een beetje oppervlakkig, maar in China zijn ze het daar absoluut niet mee eens. Luxe is de basis voor financiële zekerheid in de toekomst." Luxe betekent sociale mobiliteit en die geeft je een identiteit, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. En dat is voor een Chinees het belangrijkst van alles.

Chinese dochters zijn dé nieuwe statussymbolen >>