7,6 miljoen euro in één jaar!
We weten ondertussen allemaal wel dat je geld kunt verdienen met Instagram, blogs of vlogs. Maar wist je ook dat je er echt RIJK mee kunt worden? Neem bijvoorbeeld Felix PewDiePie Kjellberg. Felix wie? Felix is de populairste YouTuber ter wereld. Hij verdiende in 2014 7,6 miljoen euro met zijn kanaal. We zijn bloedserieus.
Door het maken van filmpjes kun je dus plots miljonair zijn. Geoffrey van TubeTotaal legde de cijfers voor ons uit. Want wáár komen die miljoenen ineens vandaan?
Basis Het basissalaris voor een filmmaker is het bedrag dat YouTube maandelijks betaalt voor de reclamefilms en banners die ze rondom vlogs plaatsen. Volgens Reemer is dit een bedrag van één euro per duizend views. Omdat veel YouTubers samenwerken met grote netwerken, gaat er van die ene euro vaak nog wel zon 10 tot 30 cent naar het netwerk. Wat rest zijn zon 70 tot 90 cent.
Dan moet je wel een heuleboel vieuws hebben om die miljoenen te halen. Dat klopt, en daarom zijn de filmmakertjes een stukje slimmer aan de slag gegaan. Ze sluiten namelijk deals met merken voor het gebruik van hun producten in de filmpjes. Daarnaast vullen ze het bedrag nog eens aan met de merchandise die ze via hun websites verkopen.
Nederland Ook in ons pittoreske Nederland hebben we grootverdieners: volgens Quote verdient de Amsterdammer Jordi van den Bussche (aka Kwebbelkop) zomaar 65.000 euro per maand en Reemer schat in dat Enzo Knol via alleen YouTube al (dus zonder de merchandise en reclamedeals) ongeveer 35.000 euro per maand binnensleept. We zouden spontaan een eigen filmkanaal beginnen (stiekem hebben we die al, zie hier).
Branded content Je kunt je indenken dat YouTubers met zoveel hits interessant zijn voor commerciële deals: populaire makers zijn voor merken nog eens extra zó goed voor hun branded content, omdat de adverteerders normaal gesproken bijvoorbeeld jongeren van 13 tot 19 jaar moeilijk kunnen bereiken. Ze kijken geen TV, maar de YouTube kanalen volgen ze stipt. Zo heeft Doritos bijvoorbeeld YouTube-helden over de hele wereld met hun nieuwe zak chips laten zwaaien. Jongeren doen dat klakkeloos na én kopen dus die chips. Zon deal kan voor de filmmaker (natuurlijk afhankelijk van het aantal views) zomaar tienduizenden euros per filmpje opleveren. De cijfertjes? Een adverteerder betaalt ongeveer 5 eurocent per view voor product placement. Neem Enzo Knol: een recent filmpje van hem had zon 430.000 views. Na een beetje rekenen weten we dat hij met alleen al dát filmpje zon 21.500 euro binnenhaalde.
Volgens Reemers inschattingen kun je vanaf 50.000 abonnees in principe leven van je YouTube kanaal. Zijn tip om zover te komen? Je moet vooral de basisprincipes van marketing goed volgen: ken je doelgroep perfect en zorg dat je contact hebt met de mensen die fan zijn.
De top 10 Nederlandse grootverdieners volgens Social Blade. (Bedenk dat de geschatte inkomsten 1 euro per duizend views zijn) 1. Armada Music 1,467,941,265 views 2. Tiësto 586,590,517 views 3. Trap City 546,692,777 views 4. Kwebbelkop 488,410,652 views 5. Hardwell 448,481,179 views 6. EnzoKnol 449,144,291 views 7. TopNotchNL 418, 522,895 views 8. The Voice Kids 397,409,965 views 9. Jelly 353,386,208 views 10. GilvaSunner 296,524,840 views
Onze top 10 female bloggers/vloggers (in willekeurige volgorde). 1. Anna Nooshin 2. Zoella 3. Beautygloss 4. Samantha Maria 5. Vera Camilla 6. Queen Of Jet Lags 7. Gabriella Lindley 8. Annic van Wonderen 9. Foodgloss 10. MissLipgloss
Bron: Intermediair Magazine.
Met déze profielfoto maak je indruk op LinkedIn >