Zó word je dus rijk met YouTube

Door het maken van filmpjes, kun je dus plots miljonair zijn. Geoffrey van TubeTotaal legde de cijfertjes piekfijn voor ons uit.

Zó word je dus rijk met YouTube

7,6 miljoen euro in één jaar!

We weten ondertussen allemaal wel dat je geld kunt verdienen met Instagram, blogs of vlogs. Maar wist je ook dat je er echt RIJK mee kunt worden? Neem bijvoorbeeld Felix ‘PewDiePie’ Kjellberg. Felix wie? Felix is de populairste YouTuber ter wereld. Hij verdiende in 2014 7,6 miljoen euro met zijn kanaal. We zijn bloedserieus.

Door het maken van filmpjes kun je dus plots miljonair zijn. Geoffrey van TubeTotaal legde de cijfers voor ons uit. Want wáár komen die miljoenen ineens vandaan?

BasisHet basissalaris voor een filmmaker is het bedrag dat YouTube maandelijks betaalt voor de reclamefilms en banners die ze rondom vlogs plaatsen. Volgens Reemer is dit een bedrag van één euro per duizend views. Omdat veel YouTubers samenwerken met grote netwerken, gaat er van die ene euro vaak nog wel zo’n 10 tot 30 cent naar het netwerk. Wat rest zijn zo’n 70 tot 90 cent.

Dan moet je wel een heuleboel vieuws hebben om die miljoenen te halen. Dat klopt, en daarom zijn de filmmakertjes een stukje slimmer aan de slag gegaan. Ze sluiten namelijk deals met merken voor het gebruik van hun producten in de filmpjes. Daarnaast vullen ze het bedrag nog eens aan met de merchandise die ze via hun websites verkopen.

NederlandOok in ons pittoreske Nederland hebben we grootverdieners: volgens Quote verdient de Amsterdammer Jordi van den Bussche (aka Kwebbelkop) zomaar 65.000 euro per maand en Reemer schat in dat Enzo Knol via alleen YouTube al (dus zonder de merchandise en reclamedeals) ongeveer 35.000 euro per maand binnensleept. We zouden spontaan een eigen filmkanaal beginnen (stiekem hebben we die al, zie hier).

Branded contentJe kunt je indenken dat YouTubers met zoveel hits interessant zijn voor commerciële deals: populaire makers zijn voor merken nog eens extra zó goed voor hun branded content, omdat de adverteerders normaal gesproken bijvoorbeeld jongeren van 13 tot 19 jaar moeilijk kunnen bereiken. Ze kijken geen TV, maar de YouTube kanalen volgen ze stipt. Zo heeft Doritos bijvoorbeeld YouTube-helden over de hele wereld met hun nieuwe zak chips laten zwaaien. Jongeren doen dat klakkeloos na én kopen dus die chips. Zo’n deal kan voor de filmmaker (natuurlijk afhankelijk van het aantal views) zomaar tienduizenden euro’s per filmpje opleveren.De cijfertjes? Een adverteerder betaalt ongeveer 5 eurocent per view voor product placement. Neem Enzo Knol: een recent filmpje van hem had zo’n 430.000 views. Na een beetje rekenen weten we dat hij met alleen al dát filmpje zo’n 21.500 euro binnenhaalde.

Volgens Reemers’ inschattingen kun je vanaf 50.000 abonnees in principe leven van je YouTube kanaal. Zijn tip om zover te komen? ‘Je moet vooral de basisprincipes van marketing goed volgen: ken je doelgroep perfect en zorg dat je contact hebt met de mensen die fan zijn.’

De top 10 Nederlandse grootverdieners volgens Social Blade.(Bedenk dat de geschatte inkomsten 1 euro per duizend views zijn)1. Armada Music – 1,467,941,265 views2. Tiësto – 586,590,517 views3. Trap City – 546,692,777 views4. Kwebbelkop – 488,410,652 views5. Hardwell – 448,481,179 views6. EnzoKnol – 449,144,291 views7. TopNotchNL – 418, 522,895 views8. The Voice Kids – 397,409,965 views9. Jelly – 353,386,208 views10. GilvaSunner – 296,524,840 views

Onze top 10 female bloggers/vloggers (in willekeurige volgorde).1. Anna Nooshin2. Zoella3. Beautygloss4. Samantha Maria5. Vera Camilla6. Queen Of Jet Lags7. Gabriella Lindley8. Annic van Wonderen9. Foodgloss10. MissLipgloss

Bron: Intermediair Magazine.

Met déze profielfoto maak je indruk op LinkedIn >