5 vreselijke blunders die we allemaal op het werk maken

Je hebt een groteske blunder op het werk begaan en nu moet jij jezelf eruit zien te redden. Geen paniek. Volg deze noodplannen en you’re save.

5 vreselijke blunders die we allemaal op het werk maken

En een guide hoe je jezelf uit de puinhoop red.

S.O.S! Je hebt een groteske blunder op het werk begaan en nu moet jij jezelf eruit zien te redden. Geen paniek. Volg deze noodplannen en you’re save.

1 #emailfail Je privé mailtje met ellenlange klaagzang over die luie collega die telkens met de eer strijkt is ‘per ongeluk’ naar de collega in kwestie geforward. Woops! Wat nu? Stap op de man af. Heb ballen. Je moet echt je welgemeende excuses aanbieden voor het feit dat dat je 'm een zak hooi hebt genoemd. Zeg daarbij direct wat je dwars zit. Dat je hard hebt gewerkt voor het project en het nogal vervelend is als iemand anders daar de credits voor krijgt.

2 ‘Het’ ontsnapt tijdens een presentatie Het ergste gebeurd. Er ontglipt wat lucht en je schaamt je DOOD. Wat nu? Je kunt drie dingen doen. Als je niet knalrood bent, kijk dan met je meest wie-was-het-ik-echt-heus-niet-ogen rond óf blijf met je beste pokerface strak naar de spreker kijken óf, en dit is het meest nette, fluister naar de mensen om je heen dat het je erg spijt.

4 Je sluit een mail naar je baas af met ‘love ya’ Je was er even niet bij, je mailde met een vriendin de hele dag op en neer over die horreur van een date en nu sluit je per ongeluk je mail af met ‘love ya’. Plaats van bestemming: de mailbox van je baas. Wat nu? Zwijgen is hier geen goud waard. Doe direct nog een mail de deur uit met een excuus voor de onprofessionaliteit.

5 Je dist de collega naast je Terwijl jullie op het grote scherm naar het grote project kijken gil jij wie die wanstaltige powerpoint heeft gemaakt, het blijkt collega X en die staat pal naast je. Je dacht eigenlijk dat het collega Y was. Au. Wat nu? Zeg: “Sorry, dat kwam er erg onaardig uit. Ik vind alleen dat er wat verbeterpunten zijn op vormgeef-gebied. Ik zal er even naar kijken.” En ja, je haalt dus extra werk op je hals, maar dat is totaal je eigen schuld.

En zó voorkom je dat je achter je bureau in slaap valt >