Mode is booming in Afrika

L'afrique, c'est chic. Twintig jaar lang schoot hij plaatjes ? Burgeroorlogen, nare ziektes of kinderen met een uitgehongerde ? Hoewel er nog st

Lees ook

L’afrique, c’est chic.

Twintig jaar lang schoot hij plaatjes ?van Afrika zoals we die allemaal kennen. Toen ontdekte ?Per-Anders Pettersson de levendige modescene en begon hij backstage- taferelen vast te leggen.

Burgeroorlogen, nare ziektes of kinderen met een uitgehongerde ?blik die hoopvol in de lens kijken. Lang legde de Zweedse fotograaf Per-Anders Pettersson dit soort beelden van Afrika vast voor westerse kranten en tijdschriften als Time Magazine. Maar toen hij in 2009 een verhaal maakte over de opkomende zwarte middenklasse in Zuid-Afrika, raakte hij gefascineerd door het hoge feelgoodgehalte in de levendige modescene. «Ruim twintig jaar heb ik de traditionele Afrika-verhalen geschoten», vertelt Per-Anders. «Ik vond het tijd voor een vrolijker beeld van het continent. Tijd voor iets kleurrijks en positiefs.»

Hoewel er nog steeds veel ellende is in Afrika, is er gelukkig ook goed nieuws, al hoor je er maar zelden iets over. Een aantal landen in West-Afrika kent bijvoorbeeld een bloeiende middenklasse, die geld uitgeeft aan designerlabels, rondrijdt in grote auto’s en trots is op zijn afkomst. «Een van de redenen dat Fashion Weeks hier zo booming zijn is de economie. Merken spelen hier graag op in. Mercedes-Benz heeft zijn naam verbonden aan Fashion Week South-Africa, drankenmerk Baileys sponsort Fashion Week Nigeria en grote, lokale banken doen dit in Kenia en Nairobi. Bovendien vestigen zich steeds meer grote Europese modemerken in Zuid-Afrika. Ik voorzie dat we binnen een paar jaar een gelijkwaardige speler op de wereldmarkt zijn. We worden nu al vergeleken met het China van de jaren 80.»

 

De westerse droom
Net als in de Europese, is er in de Afrikaanse mode een grote verscheidenheid aan stijlen. Zo zijn de weefpatronen uit Ghana anders dan de traditionele stoffen uit Ethiopië, en refereert Zuid-Afrika aan ander mode-erfgoed dan de oude textielkunsten die Somalische designers beïnvloeden. Deze diversiteit maakt de Afrikaanse modewereld zo interessant: ook voor grote westerse modenamen. Ontwerpers als Stella Jean, Paul Smith, Burberry en Moschino Cheap & Chic maken graag gebruik van luxe, kleurrijke stoffen uit West-Afrika. Vivienne Westwood werkt al vijf jaar samen met het Ethical Fashion Initiative, een initiatief van de Verenigde Naties, onder de naam Ethical Fashion African Collection. Vorig jaar waren stoffen uit Burkina Faso en kraalwerk van de Masai in Kenia in haar werk terug te vinden. Dit jaar vierde Westwood haar jubileum met een collectie van twee tassen (de Squiggle Leopard Runner Holdall en de Squiggle Shopper), gemaakt door Keniaanse ambachtslieden.

Voor ontwerpers van wie de westerse droom niet uitkomt, is de toekomst ook rooskleurig. Volgens ?de laatste statistieken van onderzoeksbureau McKinsey, zal de middenklasse in landen als Kenia, Angola, Ethiopië en Ghana de komende tien jaar groeien met maar liefst 50 procent. En dat betekent dat héél veel mensen zich deze fantastische kleding straks kunnen veroorloven.

Het hele verhaal lees je in het septembernummer van Marie Claire.

Tekst: Dionne Pool, Fotografie: Per-Anders Pettersson

Ontmoet de man die de eerste Afrikaanse barbiepoppen op de markt zette >

Laatste nieuws

Zie ook