doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

5 simpele tips om in shape te komen zonder te lijnen

Vergeet shakes, pillen en vastenkuren. Als het om blijvend slanker en strakker worden gaat, is er één ding dat bewezen werkt: de juiste mindset.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61707bc105475 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707bc105475 img{#fig-61707bc105475 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61707bc105475 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707bc105475 img{#fig-61707bc105475 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61707bc105475 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707bc105475 img{#fig-61707bc105475 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61707bc105475 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707bc105475 img{#fig-61707bc105475 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}5 simpele tips om in shape te komen zonder te lijnen

03Vergeet shakes, pillen en vastenkuren.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Als het om blijvend slanker en strakker worden gaat, is er één ding dat bewezen werkt: de juiste mindset. In zeven makkelijke stappen verander je de manier waarop je met eten omgaat en kijk aan: jij zit binnenkort bikiniproof – zonder schreeuwende honger en met een cocktail in je hand – aan het strand.

1/ Echte honger herkennenAlleen eten als je écht honger hebt, is cruciaal om succesvol af te vallen en niet aan te komen. Eet je omdat je maag knort, dan geef je je lijf wat het nodig heeft en worden calorieën effectief verbrand en niet omgezet in vetrollen. Daarbij maakt het niet uit wat je kiest, als je maar serieuze trek hebt. Doe je dat niet en eet je omdat je gewoon zin hebt om te snacken, dan ziet het lichaam deze calorieën als bonus en worden ze direct opgeslagen als vet.

De theorie Lichamelijke honger moet gestild worden, maar emotionele honger – de soort die leidt tot snack attacks – kun je met afleiding prima de baas.De praktijk Ben jij een emo-eter? Achterhaal welke emoties je probeert weg te eten en probeer een oplossing te vinden voor de oorzaak. Voel je een eetbui opkomen? Bel iemand, lees een tijdschrift of ga in bad. Voortaan eet je alleen bij fysieke honger. Maar hoe voelt dat ook alweer? Daar kom je achter als je vier dagen lang pas gaat eten als je lichaam dat aangeeft. Start de dag met alleen koffie of (kruiden)thee zonder suiker. Als je maag gaat knorren, neem je iets lichts, zoals een appel, cracker of bakje yoghurt. Valt je honger samen met je vaste ontbijt- of lunchuur, dan ga ja aan tafel en eet je wat je gewend bent. Nog een tip: geef niet meteen toe aan trek, maar wacht even. Vaak gaat ’t vanzelf voorbij. Voel je helemaal niks, eet dan in elk geval één lichte maaltijd en probeer het de volgende dag opnieuw.

2/ Stoppen als je ?geen trek meer hebtKlinkt logisch: niet dooreten als je honger voorbij is. Want als je stopt als je verzadigd bent, krijg je geen calorie te veel binnen en word je dus niet dik(ker). Toch kan het best lastig zijn om dat punt van verzadiging te herkennen.

De theorie ‘Slanke mensen eten tot ze voldaan zijn. Voldaan betekent: geen honger meer hebben en nog prima in staat zijn tot fysieke activiteiten’, stelt Mieke Kosters in haar boek Het geheim van slanke mensen (uitgeverij Carrera).De praktijk De kunst is om niet door te eten tot je propvol bent. Een tip van Kosters: ‘Eet langzaam, met kleine hapjes, kauw goed en stop als je denkt dat je genoeg hebt gegeten, ook al is je bord nog niet leeg.’Nog een oefening: eet ’s avonds een week lang de helft van wat je gewend bent. Wacht een kwartiertje (de tijd die je hersens nodig hebben om het signaal ‘vol’ te geven) en schep een tweede keer op als je dan nog trek hebt. Het is niet de bedoeling jezelf uit te hongeren, vraag je alleen af: ‘Heb ik echt nog honger?’ Op deze manier kom je er vanzelf achter wat reële hoeveelheden zijn, porties die je een prettig, maar geen vol gevoel geven.

3/ Chocola mag ookVanaf nu is niks meer verboden. Saucijzenbroodjes, bonbons, toastjes met brie, een glas rosé: het mag allemaal.De achtergrond Lekker blijven eten is essentieel voor slank en strak succes. Als je jezelf alle lekkere dingen ontzegt, houd je plan geen stand. In haar boek De Bikini Challenge legt Mieke Kosters uit: ‘Zeker als ervaren diëter heb je ongetwijfeld nog wel eens de neiging jezelf zielig te vinden: Meh, ik wil ook twee bolletjes ijs, maar ik mag het niet. Draai die dieetgedachten eens om: Ik mag best twee bolletjes ijs, ik mag alles. Waar kies ik nu voor?’Stop met het demoniseren van bepaald eten. Van taart word je niet per se dikker dan van salade, als je je maar niet overeet. Af en toe iets vets of zoets kan je juist helpen om af te vallen. Hoe minder rigide je bent, hoe groter de slagingskans op de lange termijn.In de praktijk Leuk dat ‘alles mag’, maar bunkeren maakt je uiteraard niet bikini-fähiger. Houd daarom deze stelregels in je achterhoofd: (1) Geniet, maar eet met mate: heerlijk zo’n sateetje, maar vier stokjes is overdreven. (2) Eet bewust: door alles gedachteloos naar binnen te werken, eet je snel te veel. (3) Stop als je vol zit.

4/ Eten met aandachtAls je met aandacht leert eten, leer je tevreden en voldaan te zijn zonder je te buiten te gaan aan belachelijke hoeveelheden. Resultaat: geen gefrustreerde eetbuien meer die uiteindelijk nul troost bieden, maar echt eten waar je blij én slanker van wordt.

De theorie Overhaast schransen is zonde: je eet snel te veel en bovendien geniet je er geen seconde van. Proef je daarentegen bewust wat je in je mond stopt, dan eet je lekkerder én minder, doordat je eerder doorhebt dat je genoeg hebt gehad.De praktijk Eet aan tafel en maak er een echt ritueel van. Op mindfuleten.nl geeft Rita Zeelenberg tips om afleiding te voorkomen – telefoon en krant uit het zicht – en adviseert ze om regelmatig je bestek neer te leggen en bewust te proeven, ruiken en kijken. ‘Je zintuigen helpen je om te genieten van je maaltijd en er met je aandacht bij te blijven. Nemen je zintuiglijke sensaties af? Dan ben je misschien verzadigd.’

5/ Je bord hoeft niet leegDe theorie Ben je opgevoed met de ?eet-je-bord-leeg-regel? Dat is helaas geen handige richtlijn als je in bikinivorm wilt komen – net als geen restjes kunnen weggooien. Mieke Kosters heeft een eyeopener voor iedereen die ze coacht bij het afvallen: ?‘Wat is meer zonde: eten weggooien in de vuilnisbak of in jezelf? Je lichaam is geen kliko.’ Heb je moeite met eten wegkieperen, bedenk dan dat je het wereldvoedsel-?probleem niet oplost door alles tot op de laatste kruimel op te eten. Je wordt er alleen maar zwaarder van. Om verspilling tegen te gaan, kun je proberen slimmer in te kopen en restjes in te vriezen.De praktijk Probeer eens vijf dagen lang NIET je bord leeg te eten: laat dat partje appel, die halve boterham of dat stukje vlees liggen. In de pedaalemmer ermee. Echt, je kunt ’t. Na afloop voel je je – en bén je – geheid een stukje lichter.

6 simpele manieren om je metabolisme een kickstart te geven >9 soorten voedsel voor een platte buik >

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');