PEN EN PAPIER IN DE AANSLAG!
Lijkt die ellendig hoge berg met werk maar niet minder te worden? 5 tips om productiever, happier en sneller te worden op het werk.
1/ Maak een (goede!) to-do-lijst Maak een lijstje van álles wat je vandaag af moet krijgen. Alles op papier? Mooi. Nu is het tijd om orde aan te brengen. Bundel bijvoorbeeld alle te plegen telefoontjes en werk efficiënt door vergelijkbare taken te combineren. Sorteer de gegroepeerde taken vervolgens op prioriteit: koffie halen of die paar (onbelangrijke) mailtjes beantwoorden kan ook later.
2/ Focus Nu ga je aan de slag. Zorg dat je afleidingen inperkt en geconcentreerd aan het werk kunt. Log dus uit op alle socialmediakanalen (ja, óók Facebook) en vertel collegas dat je de komende x-aantal uren niet gestoord wilt worden. Toch nog last van collegas/rumoer op kantoor? Tip: draag oordopjes. Of je nou écht muziek luistert of niet, je zult merken dat collegas minder snel geneigd zijn je te storen.
3/ Creëer je eigen routine Probeer dagelijkse routine te creëren. Dus: stel vaste tijden in voor je mail, meetings en koffieafspraken. Om écht efficiënt te werken is het bovendien belangrijk dat je je lichaam goed begrijpt. Ingewikkelde taken doe je als je het meest energiek bent (voor veel mensen is dit s ochtends, als je uitgerust bent en net gegeten hebt), terwijl je niet zo intensieve taken bewaart voor als je een energiedip hebt (einde dag, bijvoorbeeld).
4/ Ontspan Je brein heeft af en toe een pauze nodig om zich weer op te laden voor de volgende klus. Uit onderzoek blijkt dat je het meest productief bent als je na 52 minuten werk 17 minuten pauze houdt. Ga bijvoorbeeld even naar buiten (zónder je mobiele telefoon), of klets met een collega. Daarna kun je weer vol energie aan de volgende klus beginnen.
5/ Beloon jezelf Een belangrijke taak goed afgerond? Chapeau! Beloon jezelf met iets kleins. Haal bijvoorbeeld een extra snack in de kantine, of gun jezelf vijf minuten langer pauze. Je hebt het immers verdiend, na dat harde werken.
Waarom dagdromen op kantoor een héél goed plan is > 16 tekenen dat je je baan haat >