Saar’s Soulkitchen: krasse knollen & wortels

Saar heeft weer een fijn recept klaarstaan. Gezond én bijna net zo lekker als patat.

Lees ook

GEZOND EN NET ZO LEKKER ALS PATAT!

Of ik zin had om een paar maanden heel gezond te doen, vroegen mijn Marie Claire collega’s. Een bikini challenge. Healthy food en extra veel sporten, om dan straks ? als het eindelijk strandweer is ? in bloedvorm in die bikini te passen.

Met gezonde tegenzin heb ik me laten overhalen om de challenge aan te gaan. Sinds een week eet ik daarom volgens het Vikingdieet (mede op de kaart gezet door chef René Redzepi van het überhippe Deense restaurant Noma). Mijn dagmenu bestaat uit: veel volkoren, lokaal geproduceerde seizoensgroenten en -fruit, weinig vlees, meer vis, verse kruiden, bessen en noten.

Knolgroenten zijn fantastisch, vinden aanhangers ‘New Nordic’, zoals het Vikingdieet ook wel wordt genoemd. Ik probeer een recept voor salade van knolselderij, parelgort, appel en munt. Níks aan, kan ik je vertellen. Resultaat is wel dat ik heel weinig eet, wat qua bikini-shape dan weer goed uitkomt. Wel een aanrader zijn de gegrilde wortels en knollen die ik de dag daarna maak. Een soort gezonde patatten gemaakt van een halve knolselderij (nog over van die vreselijke salade), worteltjes en zoete en gewone aardappels. Nu is het alleen hopen dat ik morgen weer iets lekkers en gezonds kan bedenken, anders vrees ik dat de dagen van mijn Vikingregime snel geteld zijn.

Zo maak je gegrilde wortels & knollen
Nodig voor 4: een halve knolselderij, geschild en in dikke repen gesneden • halve bos worteltjes, geschild • 1 grote zoete aardappel, gewassen en in dikke repen gesneden • 3 grote aardappelen, gewassen en in dikke repen gesneden • olijfolie • peper & zout

Zet een grote pan water op het vuur en verwarm de oven voor op 225 graden. Doe als het water kookt de knolselderij, zoete en gewone aardappel in de pan en laat ze 5 minuten voorkoken. Giet af en laat de knol en aardappels uitgespreid op een plank minstens 10 minuten uitwasemen, zodat ze mooi droog worden. Laat in een grote koekenpan een flinke scheut olijfolie heet worden. Bak hierin voorzichtig omscheppend de knol, aardappels en nog rauwe worteltjes een paar minuten, zodat alles bedekt is met een laagje olie. Verdeel de groenten over een met bakpapier belegde ovenbakplaat en zet ze in het midden van de oven. Kijk na ca. 15 minuten of de groenten goudbruin beginnen te kleuren en zet de oven eventueel nog 5 minuten op turbo-heteluchtstand. Leg de wortels & knollen op een schaal en strooi er wat grof zeezout over. Lekker met een groene salade en salade van linzen met geitenkaas en peterselie.

Laatste nieuws

Zie ook