Zó crowdfund je jouw onderneming

Crowdfunding kan een handige tool zijn om jouw bedrijf te realiseren. Het zorgt ervoor dat plannen door (financiële) steun van de crowd worden gereali

In no time genoeg geld voor jouw business

Ondernemers hebben vaak plannen die ze willen uitvoeren, uitbreiden, verbeteren of vernieuwen, maar het ontbreekt hen vaak aan de middelen. Crowdfunding kan daarbij pas komen. Want crowdfunding zorgt dat plannen door (financiële) steun van de crowd gerealiseerd kunnen worden.

Crowdfunding is hot in Nederland. Via deze alternatieve manier van financieren is afgelopen jaar 63 miljoen euro opgehaald voor allerlei projecten en ondernemingen. Het principe van crowdfunding is simpel: een plan wordt gerealiseerd door de (financiële) steun van een groep onafhankelijke investeerders. Crowdfunding is meer dan alleen financiering, het is ook een manier om een plan aan de crowd te toetsen en betrokkenheid te creëren.

Bij crowdfunding komt veel kijken op communicatief,  IT- en financieel vlak. Hier zijn crowdfundingplatforms voor, die bieden een systeem en begeleiding waardoor crowdfunding voor zowel investeerder als ondernemer soepel kan verlopen. Op dit moment zijn er in Nederland 112 crowdfundingplatforms. De diversiteit is groot. Sommige platforms richten zich op één bepaalde sector, zoals kunst, innovatie of goede doelen. Er zijn ook platforms die specifiek gericht zijn op MKB-ondernemers. De grootste platforms van dit moment zijn: Geldvoorelkaar, CrowdAboutNow en Voordekunst. Er worden veel verschillende soorten projecten gecrowdfund: van films tot koffiebars, van apps tot goede doelen. De top drie van meest succesvolle projecten van 2014 is: Snappcar (een dienst waarbij particulieren elkaars auto kunnen huren), Hillblock (een innovatieve steen voor dijkversteviging) en Kromkommer (een duurzaam initiatief om verspilling in de voedselketen te beperken).

Hoe werf je mensen (en dus geld)?

Bij crowdfunding is het belangrijk aandacht voor het plan te genereren. Mensen moeten weten waar je mee bezig bent, want dan raken ze betrokken bij je plan. Een goed uitgewerkt concept is hierbij onmisbaar. Een voorbeeld hiervan is Onora, de winnares van de Marie Claire Starters Award van vorig jaar. Zij maakt ecologisch verantwoorde grafkisten. Met haar verhaal speelt ze in op een urgent probleem, namelijk milieuvervuiling, en ze weet dit te vertalen naar het alledaagse leven. Ook is het goed om het gezicht achter de onderneming te tonen. Hierdoor gaat een plan echt leven. Anne-Floor van Moments of Light is gestart vanuit een persoonlijke passie, waardoor de geurkaarsen die ze verkoopt een diepere betekenis krijgen. Ook is het belangrijk dat investeerders beloond worden voor hun bijdrage. Dit kan het product of de dienst zijn van je onderneming. Maar het is ook slim om origineel uit te pakken. Een voorbeeld is schoenenontwerpster Anna van Mills. Zij bedankte haar investeerders door hen een paar zelfontworpen schoenen te geven met hun initialen in het leer verwerkt. Een slimme manier om mensen over je merk te laten praten!

Tip: maak een promovideo

Want: het is een absolute eye-catcher en een makkelijk middel om te verspreiden in je eigen netwerk. Volg dit stappenplan van CrowdAboutNow voor garantie tot succes.

1/ Vaardigheden en uitrusting om een filmpje te maken
Als je nog nooit een filmpje hebt gemaakt, raden we je aan om hulp in te schakelen.

2/ Inspiratie
Laat je inspireren door anderen. Ga eens neuzen op CrowdAboutNow.

3/ Jouw verhaal
Laat in twee minuten film het volgende terugkomen:
Waarom? Wat is het dat je met jouw plan wil oplossen of verbeteren? En waarom moet dat nu?
Wie? Wie ben jij? Welke ervaring heb je op dit terrein?
Wat? Wat is je plan?
Hoe? Hoe ga je het doen? Hoe ga je het geld besteden? Hoe bedank je de investeerders?

4/ Storyboarding
Maak een storyboard waarin je plan zo concreet mogelijk wordt. Denk daarbij na hoe je jezelf en plan wil laten zien. Welke sfeer hoort daarbij?
Jezelf Mensen willen zien wie er achter een bepaalde campagne zit. Ze moeten zich kunnen verbinden met jou.
Je plan (voor zover dat mogelijk is) Heb je al een locatie of kun je al een aantal producten laten zien? Hoe concreter je het kan maken, hoe beter.
Sfeer Deze laatste klinkt misschien wat vager maar is heel belangrijk. Welke sfeer wil jij met je plan uitstralen? Zoek manieren om deze sfeer mee te geven in je filmpje. Denk bijvoorbeeld aan achtergrond muziek, shots van lachende mensen, kleurrijk eten, zonnige uitzichten.

Wil jij jouw onderneming bij elkaar crowdfunden én € 5000 startkapitaal winnen? Doe mee met de Marie Claire Starters Award >

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CrowdAboutNow.

Laatste nieuws