Redacteuren bloggen over hun #mcfitchallenge, week 1

De #mcfitchallenge is weer van start en dus sporten, eten en zweten redacteuren Saar, Claudia, Yeliz, Jessica en Sanne zich richting strak en superfit

Lees ook

Work it!

De #mcfitchallenge is weer van start en dus sporten, eten en zweten redacteuren Saar, Claudia, Yeliz, Jessica en Sanne zich richting strak en superfit lijf. Elke week bloggen ze over de hoogte- en dieptepunten van hun challenge. Check hier welk bodytype jij bent en doe mee aan de #mcfitchallenge.

#TeamAardbei
Jessica verbrandt ritueel haar vakantiefoto’s

Ik draag wat kilo’s teveel bij me. Dat wéét ik als ik op de weegschaal sta, omdat ik de cijfers zie. Maar eerlijk: ik voél me niet te zwaar. Volgens mij lijd ik dan ook aan omgekeerde Body Dysmorphic Disorder-syndroom: in mijn hoofd ben ik slanker dan ik werkelijk ben. Tot die pijnlijke conclusie kom ik ieder jaar net te laat, als het bikini seizoen geopend is. Want vakantiefoto’s liegen niet. Die buik, die armen, die benen! Overal zit een extra laagje spek omheen. Na de rituele verbranding van de vakantiefoto’s van vorig jaar ben ik één keer per week aan de slag gegaan met een personal trainer. Dit jaar wil ik namelijk dat het beeld in mijn hoofd matcht met de vakantiefoto. Ik ben nu bijna tien maanden bezig en laat ik je dit zeggen: een personal trainer is geen quick fix. Het is soms een lijdensweg waarbij zitten pijnlijker is dan staan, en ik heb geleerd dat wat ik in mijn mond stop nóg veel belangrijker is voor een goed resultaat. Maar de kilo’s slinken langzaamaan weg (-10!), mijn benen, buik en armen zijn écht strakker. Laatst zag ik een strandfoto van een weekendje weg en ik was al blijer met wat ik zag. Oké, ik ben ben er nog niet. I’m work in progress!

#TeamPeer
Yeliz ramt erop los
Ik was al supergezond bezig (vond ik zelf) met één keer per week bij een personal trainer flink aan de gewichten hangen en het verhogen van mijn vertrouwde rondje Amstel van 5 naar 10 KM. Maar nu ga ik op zaterdagochtend (om 8.00 uur) ook nog HIIT High Intensity Interval Training gecombineerd met boks en kickboks technieken (inderdaad, dat belooft wat) volgen bij Double Trouble, sportschool van personal trainer Robby Nelson. Afgelopen zaterdag was d-day. Ik zag er de hele vrijdag tegen op. Op een bruiloft stond ik aan het water en zonder bitterballen, en ik wist dat het de volgende ochtend menens zou zijn. Om 1.00 uur lag ik eindelijk in bed en om 7.00 uur kreeg ik al een appje van trainer Robby Nelson ‘Goedemorgen Yeliz, heb je er zin in?’ Oh nee hè, ook nog zo’n vrolijkerd die waarschijnlijk om 5.00 uur al een potje aan het hardlopen was. Ik sleep mezelf uit bed, maak een bordje havermout en marcheer richting Double Trouble. Zijn actieve en vrolijke lichaamstaal werken in eerste instantie aanstekelijk. Maar dan zie ik een angstaanjagend parcours van borstzakken, mega dikke touwen, kettlebell bosu ballen en apparatuur dat ik niet kan thuisbrengen. Ik zeg tegen Robby dat ik een beetje bang ben. ‘Nergens voor nodig,’ zegt-ie, ‘bang zijn doe je maar als je uit een vliegtuig springt.’ We beginnen met boksen (wat ik echt heerlijk vind: lekker rammen) en daarna komt het gevreesde parcours. Het gaat het eerste ronde nog vrij goed, ook al geeft Robby me per oefening 10 seconden cadeau (40 i.p.v. 50), maar na ronde twee is mijn zuurstoftank leeg. Dolblij ben ik als het uur voorbij is. Sjézus, wat een hel. Maar dan wel een uiterst effectieve, fijne hel; met het butt-kicken van Robby kom ik geheid voor de zomer in shape, dat is één ding wat zeker is. Mijn top en broek kan ik uitwringen en ik voel me superfit en energiek. Om 9.15 uur sta ik weer buiten, het zonnetje op m’n gezicht, en loop ik triomfantelijk richting huis. Ik bak een omelet (bevel van Robby) en voel me oppergelukkig.

#TeamZandloper
Saar sport & zondigt
Heb jij dat ook: het ene moment heel goed bezig zijn en het volgende keihard zwichten voor chocola?

Zo ging het vorige week zondag:

–          goed begin met uitslapen & vers fruit

–          actieve middag met zware krachttraining & zuurdesembrood

–          zondige avond met bankhangen & melkchocola

In mijn hoofd maak ik een sommetje: sporten, fruit en zuurdesem tegenover bankhangen en chocola. Volgens mij valt het mee. Bovendien geldt het weer (de hele dag regen) als verzachtende omstandigheid.

De rest van de week scoor ik punten met drie keer sporten (kracht, cardio en yoga) en zelfgemaakte salade niçoise met gegrilde tonijn. Met één uitglijder op vrijdag: drie witte wijn, maar daar kan ik wederom het weer de schuld van geven.

#TeamAppel
Claudia kan weer niet van de champagne afblijven
Ohoohoo, de volgende ochtend schaam ik me diep. Gistermiddag toch weer met die leuke vriendin in de tuin een fles champagne soldaat gemaakt. Bubbels in de zon, mijn goede zin krijgt er een gier van. Maar mijn buik niet. Ik hoor nu al Radmilo Soda’s (mijn PT) stem in mijn hoofd: “suikers in alcohol plakken aan je taille.” Om dat stemmetje in mijn hoofd het zwijgen op te leggen, en vanwege het ouderwetse boetedoen (mijn katholieke opvoeding steekt altijd op de verkeerde momenten de kop op), zet ik de wekker de volgende ochtend om 7 uur. Kind onder douche zetten, broodbakjes maken en daarna is het me-time: om 8 uur ren ik langs de Weespertrekvaart. Van een lange loop (30 minuten) knap ik altijd zo op. Heel buikgericht is het nog niet, maar mijn hoofd wordt vanzelf al lichter – en dat is ook wat waard.

 #TeamPotlood
Sanne doet de #mcfitchallenge op Bali
Bikinifit blijven tijdens je vakantie is mogelijk, al is het soms lastig. Op Bali ging ik, ondanks al het lekkere eten, de challenge met mezelf aan. Hier mijn tips.

1 Neem dat heerlijke, exotische fruitontbijt en laat de vette croissants (die je ook elke dag in Nederland kunt krijgen) staan. Je start daardoor je ochtend met een veel beter gevoel en krijgt minder snel een dip.
2 Spring wat vaker het zwembad in en daag je partner uit: wie is het snelste aan de overkant? Wie kan de meeste baantjes trekken? Mannen zijn competitief, dus grote kans dat hij een tandje bij zet. Good for you, want dan ga je extra hard.
3 Ga lopend naar je bestemming en neem niet telkens die verleidelijk goedkope taxi.
4 Boek een aantal spannende excursies, zoals raften en snorkelen. Het levert niet alleen adembenemend mooie foto’s en herinneringen op (tip: onderwatercamera), je verbrandt zonder dat je het door hebt ook veel calorieën!

Laatste nieuws

Zie ook