Ontmoet de man die de eerste Afrikaanse barbiepoppen op de markt zette

Taofick Okoya was aan het verjaardagsshoppen, toen hij ontdekte dat er helemaal geen donkere barbiepoppen op de markt waren.

En inmiddels zelfs meer verkoopt dan Mattels Barbie.

Taofick Okoya was aan het verjaardagsshoppen, toen hij ontdekte dat er helemaal geen donkere barbiepoppen waren. Hij besloot ze zelf te creëren en startte het label Queens of Africa. Met de poppenlijn wil hij Afrikaanse meisjes leren trots te zijn op zichzelf én hun roots.

Wanneer realiseerde je je dat er geen Afrikaanse poppen op de markt waren?
“Ik was aan het verjaardagsshopppen was voor mijn nichtje en wilde haar een cadeau geven dat zou helpen bij haar ontwikkeling, omdat ze zeven jaar werd – een leeftijd waarop ze meer emotioneel bewust zou worden. Ik vond dat er niet veel opties waren, ik zag voornamelijk poppen, dus ik besloot er eentje met een positief beeld te kiezen. Toen drong het tot me door dat ze allemaal blank waren.”

Wanneer begon je met je eigen lijn?
“Het idee om een zwarte pop op de markt te zetten ontstond al direct, maar ik deed er pas zes maanden later iets mee. Toen realiseerde ik me dat mijn dochter van drie een identiteitscrisis had. ‘Welke kleur ben ik?’, vroeg ze. Ik besefte me weer dat al haar poppen en favoriete karakters wit waren. Ik wilde daar iets aan veranderen en zo begon ik met de Queens of Afrika-poppen.”

Waarom is die identificatie zo belangrijk?
“De quote ‘black is beautiful’ lijkt meer een cliché dan de werkelijkheid. Er zijn zo veel Westerse invloeden in Afrikaanse gemeenschappen, in het bijzonder op het gebied van schoonheid. Dit kan negatieve effecten hebben voor het zelfvertrouwen van jonge Afrikaanse meisjes. Ik hoop dat ze door de poppen meer waardering krijgen voor hun afkomst en kleur.”

We hoorden dat je zelfs meer poppen verkoopt dan Mattels Barbie. Hoe voelt dat?
“Mijn persoonlijke verhaal over hoe Queens of Africa ontstond, was herkenbaar voor veel Afrikaanse ouders. Dit leidde tot acceptatie en verkoop. Het voelt goed om in Nigeria meer te verkopen dan Barbie, maar het zou nog veel beter voelen als de perceptie van zwarte schoonheid verandert.”

Wat zijn jouw doelen voor de komende jaren?
“We zijn momenteel bezig met de uitbreiding van het merk. We werken bijvoorbeeld aan muziek, animaties, boeken, spelletjes en apps. O, en we willen Mattel ook internationaal inhalen, niet alleen in Nigeria.”

Wat ga jij vertellen tijdens je TED Talk?
“Het is een kwetsbare reis geweest, het besef hoe diep speelgoed geworteld zit in het leven van kinderen, en hoe dat hun percepties kan veranderen. Ik wil praten over hoe 21e eeuwse Afrikanen zich identificeren en welke invloeden daarbij een rol spelen.”

Morgen is de TED Talk van Taofick! Houd TEDxAmsterdamWomen en onze website dus goed in de gaten.

Laatste nieuws