Eet je lijf zomerklaar

Geen tijd om intensief te sporten of te zonnebaden en bang voor self-tan fails? Je kunt je lichaam ook zomerklaar eten.

Lees ook

Bon appétit!

Geen tijd om intensief te sporten of te zonnebaden en bang voor self-tan fails? Je kunt je lichaam ook zomerklaar eten. Deze voeding geeft je een tan, vermindert cellulite en maakt je huid zonbestendiger.

1 Een gebronsde teint
Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen zal je huid daadwerkelijk zongebruind ogen. Dít moeten we volgens de Amerikaanse dermatoloog Susan Stuart aan ons dieet toevoegen voor een zomerse teint:

  • Wortels, tomaten, zoete aardappelen, gele meloen en abrikozen
    Al deze veggies en fruitsoorten bevatten veel van het kleurrijke stofje caroteen, dat je huid een gezonde en sun-kissed glow geeft.
  • Spinazie en boerenkool
    Deze donkere bladgroenten zijn rijk aan bètacaroteen en stimuleren daardoor eveneens de pigmentatie van je huid; ze creëren een natuurlijke tan.
  • Olijfolie
    Niet zozeer om bruiner te worden, wél om je huid die moisturized look te geven die een gebronsde huid nóg mooier maakt.

2 Een strak vel
De basics van anti-cellulite-voeding: geen suiker en gefabriceerde voedingsmiddelen, veel verse producten en goed spoelen. Dít moet je eten en drinken om je sinaasappelhuid te laten verdwijnen:

  • Vers fruit
    En dan met name: sinaasappels (de ironie!), bosbessen, papaja, citroen, watermeloen, grapefruit, ananas, abrikozen, bananen en appels.
  • Verse groenten
    En dan met name: broccoli, kool, asperges, bietenspruiten, taugé, spinazie, komkommer en bleekselderij.
  • Granen
    Granen zijn een goede bron van vezels en die zijn key bij het lozen van gifstoffen. Ze stimuleren bovendien je bloedcirculatie, waardoor cellulite makkelijker kan verdwijnen.
  • Zalm
    Deze weldoener barst van de antioxidanten die je vetcellen helpen afbreken. Dankzij de hoge dosis omega-3-vetten werkt zalm ook nog eens ontstekingsremmend én huidverstevigend.
  • Chili- en cayennepepers
    Spice it up! Doordat beide pepersoorten veel vitamine B6 bevatten, herstellen ze je bindweefsel. De capsaïcine in de pepers (de stof die de pepers heet maakt en die in veel anti-cellulite-crèmes zit) zorgt voor een snellere stofwisseling, stimuleert je bloedcirculatie en zorgt zo voor een betere afvoer van gifstoffen.
  • Gember
    Ook gember doet je bloed beter stromen en is een voortreffelijke cellulitebestrijder. Lekker in een kop thee of een soepje.
  • Donkere chocolade
    De antioxidanten in pure chocolade (minstens 80% cacao) breken vetcellen af en stimuleren onder andere de huidopbouwende functie van je cellen. Doordat er ook cafeïne in zit, worden de vetcellen onder het huidoppervlak bovendien uitgedroogd; daar gaan je putjes!
  • Genoeg drinken
    En dan met name: water, kruidenthee en appelazijn. Dat laatste is misschien niet heel lekker, maar door het drinken van appelazijn is je lijf beter in staat om vitaminen op te nemen en gifstoffen af te voeren (1 à 2 eetlepels appelazijn door een vol glas water roeren; 1 tot 2 glazen per dag drinken)

8 x inspiratie voor een healthy tussendoortje >

3 Natuurlijke zonbeschermers
Joepie, op dit punt gaan we dubbelen: veel van de voedingsmiddelen die je een gebronsd en strak velletje geven, beschermen haar ook tegen de schadelijke invloeden van de zon. Een paar toppers: cacao, groene en zwarte thee, alles wat rijk is aan carotenoïden (dus ook hier onder andere weer: wortels, tomaten, zoete aardappelen, gele meloen, abrikozen, spinazie en boerenkool), granaatappel, vette vis en broccoli.

 En zo eet je je huid mooi >

Laatste nieuws

Zie ook