Carrièrelessen Dolly van den Akker

Dolly van den Akker is brand director van de Sanoma Glossies. Ze deelt maar liefst 12 (!) carrièrelessen om ter harte te nemen.

Pen en papier in de aanslag.

Dolly van den Akker is brand director van de Sanoma Glossies. Naast deze topbaan is ze bestuurslid bij Care for Kosovo Kids en bij SIRE en heeft ze ook nog eens twee kinderen. Ze begeeft ze zich op het hoogste niveau – vooral onder mannen – en weet ook nog altijd stylish voor de dag te komen. Inderdaad, daar wil je alles van weten. Dus voilà: maar liefst 12 (!) carrièrelessen om ter harte te nemen.

1 Pak aan wat op je pad komt
Lees: voel je nooit te goed om een welke baantje dan ook aan te pakken, ook al is dit via het uitzendbureau. Als het een baan bij een mooi bedrijf is: doen! Ook via deze weg maak je kans op een vast contract. Als je laat zien wat je in je mars hebt, kun je vanuit een interne rol veel sneller doorstromen.

2 Doe je werk met passie
Geef alles, zet die extra stap én probeer zoveel mogelijk energie uit je werk te halen. Door goed te bedenken wat jouw kwaliteiten zijn en waar je energie van krijgt, zorg je dat je aspiraties aansluiten bij je passies. Het gaat om de balans. Je werk moet niet meer energie kosten dan het opbrengt. Anders is het tijd om een volgende stap in je loopbaan te zetten.

3 Vacatures creëer je zelf
Vergeet de vacaturebank. Bedenk zelf waar je wilt werken en stuur de directeur of manager een email. Dan kom je met zoveel meer enthousiasme binnen. Maak dus een lijstje van bedrijven waar je graag zou willen werken en schrijf een smashing motivatiebrief. Grote kans dat het bedrijf je uitnodigt voor een gesprek.

“Vergeet de vacaturebank. Bedenk waar je wilt werken en schrijf gewoon een smashing email”

4 Kijk ook achterom
Ja, heus. Niet alleen vooruitkijken is belangrijk voor een manager, achterom kijken ook. Juist als manager is het goed om te bekijken of de keuzes die zijn gemaakt goed hebben uitgepakt. Of mensen jouw tempo bijhouden, met elkaar zorgen voor een positieve spirit en of alle neuzen nog dezelfde kans op staan.

5 Ontwikkel een dikke huid
Hoe verder je richting topniveau komt, hoe dikker je huid moet zijn. Je zit in een zakelijke omgeving, dus probeer de dingen niet persoonlijk aan te trekken. Het komt eigenlijk vooral neer op jezelf blijven. Als je bedenkt dat je je werk met de beste intenties doet en weloverwogen keuzes hebt gemaakt, sta je sterk.

“Je staat het meest in je kracht als je jezelf durft te zijn!”

6 Wees een realistisch boek
Ook onzekerheid mag je laten zien. Ik ben van mening dat je juist je kracht laat zien door ook te tonen dat je niet altijd alles weet. Reflecteer en bespreek verschillende invalshoeken met je teammembers. Dat leidt direct tot draagvlak en een goed onderbouwd standpunt. Wees transparant en maak dingen bespreekbaar. Zo voorkom je dat je achteraf in de verdediging moet.

7 Feit: 40 uur is het minimum
Wees realistisch, een topbaan kun je niet uitoefenen in 32 uur. Het is een keuze die je maakt. Wil je graag een topbaan, dan werk je – zonder dat je het door hebt – meer dan de 40 uur die in je contract staan.

8 Jij hebt de regie
Wees proactief! Een afwachtende houding is echt een no-go. Maak kenbaar dat je ambitieus bent, maar laat het vooral ook zien. Denk niet het is nu 17.00 uur, ik laat m’n pen vallen. Maak kenbaar waar je ambities liggen en als er een mooie vacature op je pad komt, toon dan direct je interesse en heb je elevator pitch gereed waarom jij de beste kandidaat bent

9 Het stopt niet bij je studie
Zie je baan als zelfontwikkeling. Je leert elke dag weer nieuwe dingen. Het houdt niet op bij je studie. Daar leer je de basis, maar op je werk ontwikkel je je persoonlijkheid. Daar kun je leren stevig in je pumps te staan.

10 Denk niet in obstakels
Heel erg cliché, maar zo waar. Mensen denken vaak te veel in obstakels. Dat kost enorm veel tijd en zorgt voor een negatieve vibe. Probeer creatief te zijn en obstakels te zien als een uitdaging.

11 Keep up appearances
We hebben allemaal wel eens te maken met zaken die anders lopen dan je hoopt, zeker in deze economische lastige tijden. Laat je daar echter niet door afleiden. Mijn advies: straal uit dat het goed gaat. Laat je niet negatief uit over je organisatie. Dat is onprofessioneel, zorgt voor negatieve energie en je komt in een negatieve spiraal.

12 Kijk in de spiegel
Wees kritisch naar jezelf! Leg alsjeblieft niet alle fouten bij je collega’s, de baas en de organisatie. Je mag jezelf af en toe best eens hard aanpakken. Vraag je af wat beter kan, dan kun je jezelf altijd recht in de spiegel aankijken.

Carrièrelessen van Arianna Huffington >
Carrièrelessen van Gerdi Verbeet >

Laatste nieuws