Reset je imago: tweede kans op een goede indruk

Let goed op. Whoops, verkeerde eerste indruk gemaakt tijdens een zakelijke meeting of sollicitatiegesprek? Soms gaat er even iets faliekant mis op

Lees ook

Let goed op.

Whoops, verkeerde eerste indruk gemaakt tijdens een zakelijke meeting of sollicitatiegesprek? Zo zet je je imago recht – want je verdient die tweede kans.

Soms gaat er even iets faliekant mis op de werkvloer. Je moet lachen om een grap die geen grap blijkt te zijn, kunt je ogen niet afhouden van de moedervlek van de job interviewer, of prikt tijdens de lunch per ongeluk een vorkje mee van diens bord. Maar wat er ook fout gaat, er is nog hoop.

Goeie tweede indruk
Althans, zo zegt Heidi Grant Halvorson ? psychologe en auteur van Nine Things Successful People Do Differently ? in haar recente artikel voor de Harvard Business Review (waarin ze bovenstaand lunch-meeprik-gevalletje als waargebeurd voorbeeld aanhaalt, ouch). Hulde aan Heidi, want ze geeft concrete tips om onze fails te resetten en een goede tweede indruk te maken. Een kleine recap.

Iemand die jou voor het eerst ontmoet, evalueert je in twee fasen. De eerste is vluchtig en gebaseerd op stereotypering en snelle cues (zoals uiterlijk en lichaamstaal); de tweede is grondig, de persoon tegenover je zal nu beter opletten, verbanden leggen en weloverwogen conclusies trekken. Verpruts je het in fase een, dan komt er waarschijnlijk geen fase twee. En dat is nu nét de gelegenheid waar eerdere indrukken rechtgezet kunnen worden.

Oeps, je allereerste deadline gemist?! Wees de volgende 5 keer juíst te vroeg

Hoe je iemand zover krijgt tot de tweede fase over te gaan én zijn eerste oordeel te herzien? Ten eerste door een overdosis aan bewijs te leveren dat de eerste indruk niet klopt. Daarbij kun je inspelen op drie dingen die bijzonder belangrijk zijn bij beeldvorming: vertrouwen (bewijs dat je betrouwbaar en competent bent), macht (bewijs dat je waarde voor deze persoon hebt) en ego (bewijs dat je bescheiden bent en geen bedreiging vormt). Heb je bijvoorbeeld je eerste deadline bij de nieuwe manager gemist? De Heidi way is om dan bij minstens de eerstvolgende vijf deadlines juist opvallend vroeg te zijn.

Belangrijk is dat de persoon in kwestie zijn mening over jou wíl veranderen en vrijwillig evaluatiefase twee in huppelt. Hieronder vind je drie strategieën om dit te bereiken.

3 x zorgen dat je die tweede kans krijgt:

1 Prikkel iemand om fair te willen zijn
Iemand die fair wil zijn, zal tijdens het evalueren sneller naar de tweede fase gaan. Dit kun je bijvoorbeeld stimuleren door de persoon te complimenteren over zijn faire instelling, of door te zeggen dat het in zijn/haar vak vast een belangrijke vaardigheid is om mensen goed in te kunnen schatten.

2 Laat zien dat je onmisbaar bent
Dit doe je door te benadrukken wat jij voor iemand kunt betekenen.

3 Maak gebruik van ‘goede momenten’
Klinkt misschien een beetje vals, maar je kunt bijvoorbeeld je slag slaan wanneer de persoon bij wie je jouw eerste indruk wil rechtzetten een controlecrisis heeft. Iemand die de controle over een situatie kwijt is, let namelijk meer op details. Dit is voor jou dus een perfect moment om je hulp aan te bieden – en zorg ervoor dat je écht gezien wordt.

Zo zorg je dat je geen blunders maakt tijdens de vrijmibo op kantoor >

Laatste nieuws

Zie ook