De waarheid over vet

Vingers af van Griekse yoghurt en boterkoek! Tenminste: als je slank en gezond wilt blijven. Want vet is de vijand. Maar klopt die slechte reputatie w

Lees ook

Vingers af van volvette Griekse yoghurt, romige carbonara en boterkoek!

Tenminste: als je slank en gezond wilt blijven. Want vet is de vijand. Maar klopt die slechte reputatie wel? Nee, niet helemaal. Marie Claire scheidt 4 feiten van fabels.

1 Gezonde voeding bevat niet te veel vet
Op veel voedingswebsites kun je aanbevelingen vinden voor de hoeveelheid vet die je minimaal en maximaal binnen zou moeten krijgen. Bij vrouwen die al op hun streefgewicht zitten zou het minimum 44 en het maximum 88 gram zijn. Experts vegen deze aanbevelingen van tafel. Het gaat niet om hoeveelheden van vetten, eiwitten en suikers. Wie veel bonen en groenten eet, kan daarmee dezelfde hoeveelheid van deze basisingrediënten binnenkrijgen als iemand die leeft op een dieet van koekjes en chips, maar die eerste persoon eet veel gezonder. Het belangrijkste advies: eet zo min mogelijk bewerkte voeding, dan bevat het vanzelf een gunstige verhouding van voedingsstoffen.
Dus: NIET WAAR

2 Hoe meer vet je eet, hoe dikker je wordt
Eén ding geldt nog altijd: elk pondje gaat door het mondje. Wie dus meer eet, zal ook meer aankomen. Dat geldt ook voor vet. Omdat een gram vet meer energie bevat dan een gram koolhydraten of eiwitten, levert vet voedsel relatief veel calorieën. Toch is het verband tussen de hoeveelheid vet en kilo’s die eraan vliegen niet zo eenvoudig. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit van je voeding. Eet je een salade met avocado, dan zit daar best veel vet in, maar toch zul je daarvan minder aankomen dan wanneer je een frikadel eet met evenveel vet en energie. Je lichaam kan die frikadel makkelijker afbreken en – cruciaal – opslaan dan de salade, omdat er geen vezels in zitten. Eet je weinig vet en drink je veel suikerhoudende frisdrank, dan loop je grote kans om aan te komen, omdat die opgeloste suikers geen gevoel van verzadiging geven.
Dus: HALF WAAR

3 Lightproducten helpen om slank te blijven of af te vallen
Op zich is het een feit dat lightproducten minder energie bevatten dan hun volvette evenknieën. En meestal zijn ze nog wel zo lekker en verzadigend genoeg om er niet meer van te hoeven te eten. Er zit echter een addertje onder het gras: als je je er bewust van bent dat je een lightproduct eet, denk je automatisch: ik kan er wel wat meer van nemen. Weet je dat niet, dan eet je gewoon evenveel als van de niet-lightvariant. Laat dus vooral iemand anders je producten aanschaffen, zonder te verklappen dat het light is. Bovendien bevatten sommige lightproducten vetvervangers die niet door het lichaam worden herkend als voedingsstof, waardoor je er minder snel door verzadigd raakt.
Dus: NIET WAAR

4 Vet eten kan verslavend zijn
Het is niet zo dat iedereen die wel eens vet eet, een vetjunkie is. Maar het is wel degelijk aangetoond dat mensen verslaafd kunnen raken aan bepaalde producten, vooral die met veel suiker en vet. Zo werd bij experimenten met milkshakes in de MRI-scanner aangetoond dat mensen hunkerden naar deze verwennerij, en dat in hun hersenen dezelfde gebieden actief waren als bij heroïneverslaafden die verlangden naar een shot. Deze reactie hangt voor een groot deel af van je aanleg, maar wordt pas een verslaving onder invloed van factoren uit je omgeving. Zelfs met chocoholicgenen ben je dus niet gedoemd hooked te raken aan het bruine goud.
Dus: WAAR

Tekst: Jop de Vrieze

Laatste nieuws

Zie ook