Boost je vetverbranding

Eten wat je wilt, zonder aan te komen. Het is een kwestie van je vetverbranding op de juiste stand zetten. Marie Claire geeft 3 handige tips.

Lees ook

Eten wat je wilt, zonder aan te komen. Het is een kwestie van je vetverbranding  op de juiste stand zetten. Hoogleraar Sander Kersten tipt drie trucs die wetenschappelijk bewezen werken.

Tip 1
Kweek Spieren
Zelfs in rust, dus zonder ook maar iets te doen of iets gegeten te hebben, verloopt de verbranding van iemand met flink wat spieren sneller: het is je omvang die het tempo van je stofwisseling bepaalt. Je ruststofwisseling wordt bepaald door je vertvrije massa: hoe kleiner je bent en hoe minder spieren je hebt, hoe trager het gaat. Kies dus (ook) voor krachttraining, dan boost je niet alleen je spieren, maar ook je metabolisme.

Tip 2
Eet volop eiwitten
Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar: dat is een spreuk die geregeld wordt aangehaald als het om een effectieve verbranding en afvallen gaat. Kersten gelooft niet zo in dit motto. Wat je eet is veel belangrijker volgens Kersten. Kies je voor een eiwitrijk menu, dan verbruik je relatief veel energie. Je moet het zo zien: 90% van alles wat je eet wordt opgeslagen en 10% wordt automatisch gebruikt om dat voedsel te verteren. Kies je voor veel eiwitten, dan heb je soms wel 15 à 20% nodig voor de vertering en schiet het energieverbruik dus omhoog. Je ochtendboterham inwisselen voor een bak kwark, af en toe een eitje nemen, snacken met een handje noten, regelmatig kip en vis op het menu zetten: dat zijn prima opties om je eiwitconsumptie te verhogen

Tip 3
‘Trek iets uit’
Hoe kouder je het hebt, hoe vlugger je stofwisseling werkt, dat is inmiddels onomstotelijk aangetoond. Sinds een paar jaar staat bruin vet in de belangstelling. Dat is het soort lichaamsvet dat energie verbrandt. Dat proces kun je activeren door jezelf aan kou bloot te stellen.

Tekst: Niki Rap

8 healthy tussendoortjes (waarvoor je niet úren in de keuken hoeft te staan!) >

Laatste nieuws

Zie ook