Zó optimaliseer je jouw socialmedia-accounts voor zaken

Nynke Kuipers legt uit hoe je social media kunt gebruiken bij het vinden van een nieuwe job, of het promoten van een eigen business.

Lees ook

Social media kunnen belangrijke (en zelfs essentiële) tools zijn bij het vinden van een nieuwe job, of het promoten van een eigen business. Maar hoe optimaliseer je jouw socialmedia-kanalen en hoe zorg je ervoor dat je jezelf positief in de kijker speelt? Wij vroegen het Nynke Kuipers, ‘brandaholic’ en oprichtster van Branding Studio.

Hoe zorg je ervoor dat je in beeld komt bij de juiste werk- of opdrachtgever?
Door de juiste socialmedia-profielen te volgen en vervolgens de interactie aan te gaan. Via LinkedIn gaan recruiters bijvoorbeeld proactief op zoek naar personeel. Door jouw droombaan te bekijken op het profiel van de recruiter speel jij jezelf al in de kijker, want de recruiter krijgt hier een melding van.
Dit kun je ook toepassen als je een eigen business opzet. Nodig niet direct mensen uit, maar zorg ervoor dat je hier en daar zichtbaar bent. Wedden dat je snel je eerste uitnodiging ontvangt? Mits je profiel compleet is natuurlijk, inclusief een goede Elevator Pitch.

Hoe creëer je een optimaal online imago?
Door authenticiteit, bewustwording en consistentie. Dat is de basis, zowel in je presentatie als communicatie. Geef en deel waardevolle informatie, zend niet alleen maar uit hoe goed je bent.
Kies daarnaast voor een zakelijke en persoonlijke mix, waarmee je laat zien dat je ook gewoon een mens bent. Fouten maken en je kwetsbaar opstellen mag best. Nobody is perfect! Tip: maak een bewuste keuze of je jouw socialmedia-profielen zakelijk of privé gaat gebruiken en richt het profiel daarnaar in. Bij Facebook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een privé- én zakelijke groep aan te maken en een keuze te maken in welke groep(en) je iets post.

Welk socialmedia-kanaal is het meest belangrijk?
Dit is afhankelijk van jouw doel en branche. Je hoeft niet alle profielen te gebruiken, als je basis maar goed is. Twitter is uitermate geschikt om te luisteren, terwijl Instagram en Pinterest je personal brand visueel maken. LinkedIn is weer een onmisbare tool voor carrièremakers. Tip: Google eens op je eigen naam en kijk of je te vinden bent én wat er over je te vinden is. Onderneem vervolgens acties n.a.v. de uitkomst.

Wat is jouw ultieme socialmedia-tip?
Creëer een home. Kies een basis, ofwel een persoonlijke online plek waar je mensen naartoe verwijst. Dit kan een persoonlijke website, blog of een socialmedia-profiel zijn. Zorg vervolgens dat al je profielen/marketingtools hiernaar verwijzen en je vindbaar bent. Check bovendien of je contactgegevens (mail en telefoonnummer) goed te vinden zijn op je digitale ‘home’ én bekijk je profielen eens door de bril van een recruiter of potentiële klant. Matchen deze als ze je live tegenkomen?

Do’s & don’ts op social media

Do: Zorg voor goede visuals. Een sterke profielfoto is erg belangrijk. Geen vakantiekiekjes of foto’s waar je vriend(in) half is afgeknipt dus. Laat iemand een goede foto van jou maken of stap bij een fotograaf binnen. Daarnaast is het waardevol om al je visuals in een bepaalde stijl te maken. Zo creëer je herkenbaarheid. Kijk bijvoorbeeld naar bekende modebloggers voor inspiratie.

Don’t: Niet plaatsen om het plaatsen. Kwaliteit gaat boven alles! Je hoeft niet continu actief te zijn via elk socialmedia-profiel. Het belangrijkste is dat je basisgegevens compleet zijn (biografie, profielfoto en contactgegevens).

Do: Gebruik social media ook om te luisteren, niet alleen om te zenden. Twitter is bijvoorbeeld uitermate geschikt om te ‘luisteren’ naar de markt en nieuwe kansen en signalen te ontdekken. Op basis daarvan kun jij jouw online strategie inzetten.

Don’t: Wees niet te opdringerig en doe je niet anders voor dan je bent. De kunst zit hem in bewustwording en consistent zichtbaar zijn als jezelf. Vervolgens kun je jezelf tactisch profileren.

Nynke KuipersNynke Kuipers heeft een bijzondere afwijking: ze ziet mensen als merken. De ‘brandaholic’ specialiseerde zich daarom in Personal Branding en helpt nu anderen om zichzelf als merk neer te zetten. Check haar eigen website Branding Studio voor nog veel meer handige tips & tricks.

Laatste nieuws

Zie ook