Ben jij een emo-eter?

Klaar jij moeilijk klussen alleen met kilo’s chocola en blus je een tegenvaller af met een schaal chips? Dan ben je een emo-eter. En zo stop je ermee.

Lees ook

Klaar jij klussen alleen met kilo’s chocola en troost je een tegenvaller met een schaal chips? Dan ben je een emo-eter. En zo stop je ermee.

• Vraag je af waarom je eet. Is het om een gevoel te onderdrukken, leer jezelf dan een alternatief aan, zoals een blokje omlopen.
• Zorg dat je geen emo-eten (snoep, chocola) in huis hebt.
• Zoek iets van je écht leuk vindt en waar je voldoening uit haalt, een cursus of sport bijvoorbeeld.
• Doe kleine dingen die voldoening geven (zoals in het voorbijgaan het nog brandende fietslampje van de buurman even uitdoen).
• Ga niet op dieet, dat verhoogt je stressniveau en dus de kans op emo-eten.
• Leer tegenvallers en (tijdelijke) negatieve gevoelens te accepteren en wees je meer bewust van meevallers en positieve emoties.
• Zie sporten niet als manier om af te vallen, maar doe het om lekkerder in je vel te zitten.
• Wees geduldig: gedrag afleren is een kwestie van de lange adem. Ook mislukte pogingen horen bij het proces.

Meer weten? De Indiaas-Amerikaanse goeroe Deepak Chopra bracht onlangs het boek ‘Waarom eet je te veel?’ uit dat niet alleen ingaat op troosteten maar op eten in de bredere zin: wat wil je bereiken door eten? Volgens Chopra zou je namelijk niet moeten eten om jezelf kicks te geven, als een soort drugs, maar om je lichaam te voeden en te onderhouden. Inderdaad, dat wil je lezen!

Fotocredit: Rossi & Blake
Tekst: Jop de Vrieze

Laatste nieuws

Zie ook